Konstantinopolský patriarcha o nezávislosti Pravoslavné církve Ukrajiny
Dilemata doby
Není tajemstvím, že v globálním pravoslavném společenství existuje rivalita mezi dvěma centry, Ekumenickým patriarchátem v Konstantinopoli a Moskevským patriarchátem, tedy Ruskou pravoslavnou církví.
V pravoslaví nacházíme jinou hierarchickou strukturu než v Římskokatolické církvi, kde je hlavou papež a ostatní územní a duchovní jednotky jsou mu podřízeny: jednotlivé církve a patriarcháty jsou samostatné, nicméně existuje formální titul „první mezi rovnými“ a tím je konstantinopolský Ekumenický patriarchát, v jehož čele stojí patriarcha, od roku 1991 Bartoloměj I. Z tohoto postavení čestného prvenství, které sahá daleko do minulosti, vyplývají jistá práva, ale také povinnosti. Banální příklad. Jsou-li si všichni rovni, kdo má právo udělit církvi na konkrétním státním území dekret o její nezávislosti (tomos o autokefalii)? Odpověď: konstantinopolský ekumenický patriarcha.
Asi je zřejmé, kam mířím. Na Ukrajinu, kde vedoucí duchovní určité části tamní pravoslavné církve, po rozpadu Sovětského svazu tak jako tak rozdělené, usilovali o osamostatnění. Pravoslavní na Ukrajině byli totiž od 17. století kanonickou součástí Ruské pravoslavné církve, tedy Moskevského patriarchátu. Obrátili se proto v roce 2018 na Bartoloměje I. a ten v lednu následujícího roku udělil tomos Pravoslavné církvi Ukrajiny. Tento krok byl Moskevským patriarchátem odmítnut, čímž ještě narostlo už existující napětí mezi ním a Konstantinopolí. Došlo k otevřené roztržce, Moskva přerušila s Ekumenickým patriarchátem eucharistické společenství a globální pravoslaví se rozdělilo na církve „promoskevské“ a církve stojící za Konstantinopolí. K těm druhým, nazývaným někdy „řecký blok“, patří Řecká pravoslavná církev, Alexandrijský patriarchát a Kyperská pravoslavná církev; patří k němu samozřejmě Ekumenický patriarchát a Pravoslavná církev Ukrajiny. Ty církve, které Pravoslavnou církev Ukrajiny neuznávají nebo vůči ní zaujímají neutrální stanovisko, považují za legitimní Ukrajinskou pravoslavnou církev Moskevského patriarchátu. (Té hrozí na Ukrajině soudní zákaz činnosti kvůli napojení na Ruskou pravoslavnou církev, kyjevským režimem v zemi zakázanou, což ale není námětem tohoto článku.)
●
Patriarcha Bartoloměj I. poskytl nedávno obsáhlý rozhovor jedné francouzské televizní stanici, v němž připomněl, že Konstantinopol jako „církev první pravoslavné stolice“ má jisté povinnosti ve službě a podpoře ostatních sesterských církví. „Přirozeně ani já, ani moji nástupci se nikdy nezřekneme práv, která nám byla udělena ekumenickými koncily. Vždy je budeme uchovávat jako vzácný poklad, abychom mohli sloužit našim pravoslavným bratrům po celém světě, v každé pravoslavné církvi,“ zdůraznil a pokračoval, že konstantinopolský patriarcha disponuje určitými privilegii, která žádný jiný tak vysoce postavený hierarcha nemá. „Přesto ani moji předchůdci, ani já jsme je nikdy nezneužili k tomu, abychom vnucovali svou vůli nebo svůj názor jiným církvím. Spíše jsme tyto výsady konstantinopolské stolice využívali k tomu, abychom pomáhali jiným církvím v jejich každodenním životě, zejména když čelily pastoračním výzvám – ne v duchu autority, ale služby.“
V rozhovoru se patriarcha vrátil k udělení tomosu Pravoslavné církvi Ukrajiny (2019). „V té době náš patriarchát toto rozhodnutí učinil s přesvědčením, že je oprávněným nárokem církve na Ukrajině získat nezávislost (na Moskvě - LS), a to na základě opakovaných žádostí adresovaných Ekumenickému patriarchátu – nejen v posledních letech, ale i mnohem dříve, přinejmenším již v letech 1919–1920, možná i dříve. A když se Ukrajina po rozpadu Sovětského svazu stala suverénním státem, její biskupové tehdy požádali Rusko o autokefalii. To byla chyba – měli svou petici adresovat Ekumenickému patriarchátu, “ vysvětlil Bartoloměj a pokračoval, že podle přesvědčení Konstantinopole má Ukrajina právo na církevní nezávislost, stejně jako každý jiný suverénní stát má právo na nezávislou pravoslavnou církevní organizaci. Položil důraz na to, že pouze Ekumenický patriarchát – a nikdo jiný – má pravomoc udělit tomos o autokefalii, jak to udělal i v minulosti, ať už jde o církev v Rusku v 16. století, nebo církve na Balkáně v minulém a předminulém století. „Udělali jsme to, co považujeme za samozřejmé – že Ukrajinci mají mít svou vlastní autokefální církev. Využili jsme kanonické právo, podle kterého nám a pouze nám náleží tento tomos udělit,“ řekl patriarcha.
Nevyhnul se ani otázce souběžné existence dvou pravoslavných církví na Ukrajině, Pravoslavné církve Ukrajiny vedené patriarchou Epifanijem a Ukrajinské pravoslavné církve Moskevského patriarchátu, jejímž patriarchou je Onufrij. Jako klíčový úkol vnímá jejich sjednocení. „Nejen teoreticky, ale i v realitě každodenního života, aby se obě staly jednou místní církví, kterou uznají ostatními sesterské pravoslavné církve. Věřím, že se to dříve či později stane. Nesmíme být netrpěliví a očekávat, že k tomu dojde přes noc. Připomeňme si, že ani autokefalie jiných církví nebyly uznány okamžitě. Vždy nějaký čas trvalo, než byly přijaty do společenství ostatních sesterských církví. Jsem přesvědčen, že s Boží milostí a dobrou vůlí našich pravoslavných bratří se to stane v nadcházejících letech, nebo možná desetiletích,“ podotkl Bartoloměj a ujistil: „V každém případě Ekumenický patriarchát nikdy neustoupí a nezruší autokefalii, kterou Ukrajině udělil – v tomto ohledu chci, aby bylo naprosté jasno.“
Pravoslavná církev Ukrajiny se tedy nemusí obávat, že by o svoji národní nezávislost přišla. Třebaže patriarchova představa o sjednocení obou pravoslavných církví se nyní jeví jako příliš idealistická. Obávat se ale Pravoslavná církev Ukrajiny přesto má čeho: snah Moskvy o její delegitimizaci včetně úsilí o zabránění jejího uznání jinými církvemi, propagandistických útoků, podpory proruských struktur na Ukrajině, zejména v prostředí Ukrajinské pravoslavné církve Moskevského patriarchátu, pokusů destabilizovat náboženskou situaci v zemi formou pokusů o vyvolání konfliktů o chrámy a majetek apod. V tomto ohledu by bylo pošetilé dělat si o ruském režimu a tamní pravoslavné církvi jakékoli iluze.
●
Volně podle serveru Orthodox Times, odkaz: