22 novodobých pádů: STRATKOM, cenzura a propaganda
Strategická komunikace
Aneb jazyková gymnastika z dílny informačních válek.
„Když se mění slovník, mění se i realita.“ — anonymní lingvista placený z rozpočtu ministerstva pravdy.
Čeština si libuje v pádech – a moderní informační operace také. V propagandě, cenzuře a strategické komunikaci (alias STRATKOMu) už dávno nejde jen o to co říct, ale jak to skloňovat, aby to znělo přirozeně, neodporovalo směrnici a prošlo filtrem algoritmů i lidské pozornosti. Zkuste si s námi cynické jazykové cvičení: 22 pádů, které denně skládáme, aniž bychom to postřehli.
1. Narativativ (Kdo, co?)
Oficiální pravda dne. Stačí dvě věty na tiskovce a rázem víme, že inflace je už za námi a válku vedou jen boti a trollové.
2. Dezinformativ (Koho, čeho?)
Co je potřeba umlčet dřív, než z toho bude trend. „Mazat, blokovat, popřít – a hlavně rychle, než to lidé začnou ověřovat.“
3. Agendativ (Komu, čemu?)
Každá kampaň potřebuje cílovku. Jednou jsou to senioři na Facebooku, podruhé gaming kanál na TikToku. Vždy přesně mířené PR granáty.
4. Vykonstruovativ (Koho, co?)
Dnešní hrozba? Včera to byli nespokojení farmáři, zítra deepfake prezidentky. Na viníka se vždycky něco našije.
5. Mobilizativ (Hej, ty!)
Čas jít k volbám – nebo spíš číst o krizi, která hrozí, když tamty zvolíš. Emoce prodávají lépe než letáky.
6. Frameativ (O kom, o čem?)
Kontext je král. Vytrhneme číslo z tabulky, přilepíme fotografii a vznikne příběh, který musí dávat smysl – protože jsme ho napsali my.
7. Narrativní spojenectví (S kým, s čím?)
Influenceři, think-tanky i zapálené neziskovky. Všichni šíří tutéž linii, i když každý jinou dikcí. Chórový zpěv demokracie.
8. Banativ (Kdo z koho?)
Sport, v němž se vyhrává číslem zrušených účtů. „Ty máš 200 shadow-banů? My 350!“ Označkovat, umlčet, smazat.
9. Hejtativ (Koho, jak?)
Koordinovaná dehonestace. Stačí nálepka „proruský web“ a reputace mizí rychleji než cookies v prohlížeči.
10. Redirectiv (Kdo, kam?)
Problém v jednom koutě? Přesměrujme oči veřejnosti jinam. Nejlépe na roztomilé video koťat – nebo na raketový útok o pár časových pásem dál.
11. Označkovativ (Kdo, koho?)
Dezinformátor, konspirátor, extremista. Slova s razítkem, která z debaty udělají ticho.
12. Overtonativ (Jak na koho?)
Okno přijatelného posuneme po milimetrech. V pondělí diskuse, že by cenzura mohla být „možná“, v pátek už schvalujeme zákon o ní.
13. Podsunovativ (Komu, co?)
Nenápadné vsuvky: banner „doporučeného“ článku, drobný titulek, který se tváří jako fakt. Mozek miluje zkratky.
14. Sponzoratív (Co za co?)
„Nezávislé médium“ a jeho dárci. Správná grantová linka dokáže zázrak – třeba změnit názor redakce přes noc.
15. Taktikativ (Jak komu?)
Jedno sdělení – pět verzí. Jinak ho podáme hipsterovi v Brně, jinak manažerovi v Praze a úplně jinak babičce na venkově.
16. Koaličativ (Koho s kým?)
Když se Big Tech, stát a „občanská společnost“ potkají na summitu. Z mantry „svoboda projevu“ zbude odstavec o schváleném obsahu.
17. Retušativ (Co na co?)
Včera něco tvrdili? Dnes už to neplatí. Články mizí, tituly se editují, archivy promazávají. 404 Not Found je nový památník.
18. Vnucovativ (Komu, kam?)
Reklama, kterou nejde vypnout: „Tento obsah je důležitý pro veřejné zdraví“. Překliknout lze, od života neodejdeš.
19. Štítkovativ (Na koho, na co?)
Algoritmus tě ohodnotí lépe než bankéř. Červený štítek? Horší dosah. Zelený? Bonusové zobrazení.
20. Lobbystikativ (S kým, za kolik?)
Když se PR stává státní doktrínou. White-paper od agentury za milion a už se píšou paragrafy zákona.
21. Spinnovativ (Cokoli, jakkoli?)
Fakta nejsou pevná; důležitá je interpretace. Událost přebarvíme, změníme akcent, dáme nový hashtag a jede se dál.
22. Dotacitiv (Kolik za co?)
Za správný názor grant, za ještě správnější dotace na „boj s dezinformacemi“. Samo se to přece nezaplatí.
Největším trikem současné propagandy je přesunout bitvu z polí do slovníku – a tvářit se, že jde o pouhou správu informací. Když ovládnete jazyk, nemusíte cenzurovat vše: lidé si začnou cenzurovat myšlenky sami, jen aby zůstali gramaticky korektní. Ať už následující týdny přinesou nové strategie či ne, jisté je jedno: pádů bude vždy víc než pádníků (novotvar pro člověka, který s těmi pády pracuje – autor propagandy, cenzor, stratég komunikace). Znáte-li je, možná se nepřistihnete v dalším Hejtativu či Redirectivu – a když už, aspoň to budete umět správně skloňovat. Šťastné pády a pevné nervy při další informační ofenzivě!