Proč Filip Turek neuvádí název mateřské automobilky?
Osobní postřeh
Záhy ten asi ne úplně jasný titulek vysvětlím. Jako bloger mám ve zvyku pracovat stylem „jít ke kořenům“. Psal jsem v těchto dnech o Filipu Turkovi, proto jsem mimo jiné navštívil také jeho webové stránky.
A abych ho také pochválil, byl jsem příjemně překvapen. Nejen skvělým designem, ale především rubrikou „Auta“. Obsahuje vozy, které vlastní a k mé nefalšované radosti je mezi nimi i můj idol z dětství, resp. z teenagerského období mládí. V těch letech jsem byl vášnivým obdivovatelem západních značek, sbíral jsem jejich obrázky, četl motoristické časopisy a příručky, a protože jsme bydleli na Karlovarsku, jezdil jsem s oblibou do lázeňského města a na jeho parkovištích, zejména u hotelů a sanatorií, se kochal všemi těmi mercedesy, citroëny, renaulty, BMW, audinami, opely, fordy a mnoha dalšími.
K mým ikonám patřilo Porsche 911, Renault 16 a z amerických křižníků Chrysler Imperial LeBaron. Proto mi poskočilo srdce, když jsem zjistil, že tento americký „bourák“, ve speciální evropské verzi, má ve sbírce i Filip Turek. A jako bonus: jeho limuzína patřila dlouhá léta někdejšímu gabunskému prezidentovi Omaru Bongo Ondimbovi. Wow!
Na webu Filipa Turka jsem si text o tomto voze se zájmem přečetl a znovu se pokochal na sérii snímků jeho krásou. Jen jedna věc mi vrtala hlavou. Proč je toto auto označeno jako „Imperial LeBaron“ a nikde v textu se nevyskytuje jméno tehdejší michiganské mateřské automobilky Chrysler? Já jsem ho měl v mládí ve své kolekci výstřižků (dávno ztracené) evidován jako „Chrysler Imperial LeBaron“.
Znovu jsem tedy šel ke kořenům a zjistil následující. V roce 1955 se Imperial stal samostatnou luxusní značkou (podobně jako Cadillac u General Motors nebo Lincoln u Fordu). Do té doby šlo jen o luxusní model v rámci značky Chrysler (např. Chrysler Imperial), ale od roku 1955 byl „Imperial“ považován za nezávislou značku – měl vlastní znak, marketing i design, a označení Chrysler na autech vůbec nefigurovalo. Cílem bylo pozvednout prestiž a vytvořit přímou konkurenci nejluxusnějším americkým značkám. A protože Turkův Imperial byl vyroben v roce 1968, je jasné, proč název Chrysler u jeho popisů chybí. Tak tomu bylo do roku 1975, pak se přestal Imperial vyrábět a světlo světa spatřily automobily Chrysler LeBaron.
●
Aby nedošlo k omylu. I nadále si myslím, že Filip Turek není vhodným kandidátem pro funkci ministra zahraničí. Především pro svoji oblibu v nacistických a neofašistických symbolech, které používal na svých závodních helmách. Ale automobilovou kolekci má skvělou.