Finsko: V předvečer absurdního procesu s Päivi Räsänenovou

Svoboda slova versus progresivistická ideologie

Na čtvrtek 30. října naplánoval finský Nejvyšší soud jednání v kauze, o níž jsme si mnozí mysleli, že ve svobodné demokratické zemi nemůže vůbec existovat. Mýlili jsme se.


Před soudní stolicí v Helsinkách stanou Päivi Räsänenová a Juhana Pohjola. Ona je poslankyní finského parlamentu za křesťanské demokraty, v jejichž čele kdysi stála, bývalá ministryně vnitra – a věřící křesťanka, praktikující členka Finské evangelické evangelické církve. Žena, které je přesvědčena, že platí učení Bible. On je luterským biskupem se stejnými náboženskými názory.

Co je jim obžalobou kladeno za vinu? Že v rámci svého práva na svobodu náboženského přesvědčení hájí a veřejně hlásají to, co učí Bible. Ta říká jasně: homosexuální intimní styk je hanebnost a hřích. Mimoto se oba drží biblického ustanovení, že manželství je vztah mezi mužem a ženou. Kvůli tomu je proto nim vedeno trestní stíhání? Ano, už šest let. Nesmíme zapomínat na to, že ve Finsku (a nejen tam) dominuje progresivistická ideologie.

Jak to začalo

V červnu 2019 zveřejnila Räsänenová na tehdejším Twitteru (dnes síť X) příspěvek, v němž dotazem reagovala na skutečnost, že její (luterská) církev se stala oficiálním partnerem pochodu homosexuálních aktivistů „Helsinki Pride 2019“. Ptala se, jak může být učení církve založené na Bibli v souladu s tím, že hanba a hřích jsou stejnou církví považovány za věc hrdosti. K tweetu připojila snímek jednoho biblického oddílu, konkrétně šlo o verše 24 až 27 z úvodní kapitoly epištoly Římanům. V něm se apoštol Pavel, závazná autorita pro všechny křesťany bez rozdílu vyznání, vymezil k homosexuálním praktikám jednoznačně kriticky.

Druhé obvinění je za obsah brožury „Jako muže a ženu je stvořil...“ (z roku 2004). Vydal ji Juhana Pohjola, biskup Finské evangelické luterské misijní diecéze, a proto i on je stíhán spolu s Räsänenovou. Ta také v této publikaci vydané primárně pro vnitřní potřebu církevního společenství zastává výše uvedený biblický postoj.

Třetí obvinění - mezitím bez vysvětlení obžalobou stažené - souviselo s vyjádřením Räsänenové v rozhlasovém rozhovoru „Co by si Ježíš myslel o homosexuálech“, který byl odvysílán v roce 2019 finským veřejnoprávním rozhlasem v satirické relaci Yle Puhe moderátora Rubena Stillera. To už je tedy passé.

Soudy

Zatím proběhly dva. V lednu a únoru 2023 před stolicí první instance, v srpnu a září 2023 následovala odvolací stání. V obou případech byl verdikt stejný: Räsänenová a Pohjola jsou zproštěni obžaloby, trestný čin nespáchali, jsou nevinní. S tím se ale obžaloba nehodlala smířit a odvolala se k Nejvyššímu soudu. Termín jednání už známe: 30. říjen 2025.

Před procesem

24. října 2025 přinesl server CNE News obsáhlý článek o tom, jak se Räsänenová na soud připravuje. Vyjímám několik pozoruhodných postřehů. Připomněla, co je v jejím procesu zásadní: „Není zbytečné bránit svobodu projevu a náboženství. A není marné veřejně bránit Boží slovo, učení Bible!“ Domnívá se, že podstatou procesu není jen otázka manželství nebo sexuality, ale záchrana člověka: „Kategoricky popírám obvinění z nenávistných projevů. Jádrem tohoto procesu není jen otázka manželství nebo sexuality, ale také záchrany člověka pro věčný život. Bůh je láska a to, co učí v Bibli, pramení z Jeho lásky k hříšnému člověku.“ Räsänenová se se svým týmem intenzivně na soud připravuje. Její právníci poukazují mimo jiné na to, že uvalování sankcí na někoho kvůli tomu, čemu věří, je zakázáno Evropskou úmluvou o lidských právech. Způsob, jakým státní zástupce zpochybňuje spisy založené na náboženském přesvědčení, je podle jejího mínění ve finské i západní právní tradici velmi výjimečný a zavrženíhodný. Nepřekvapí proto, že předchozí dvě soudní instance ji i biskupa Pohjolu osvobodily. „Generální prokurátorka se však odvolala k Nejvyššímu soudu, aby mě potrestal za mé tradiční křesťanské názory na manželství. Jsem obviněna z podněcování proti menšině a z nezákonných nenávistných projevů. Tento soudní případ je významným precedentem, který bude formovat budoucí stav svobody projevu ve Finsku a ovlivní i mnoho dalších evropských zemí s podobnou legislativou, která omezuje svobodu projevu,“ je Räsänenová přesvědčena. Připomněla slova Martina Luthera: „Věříš-li, pak mluvíš. Mluvíš-li, pak musíš trpět. Neboť víra, vyznání a kříž patří k sobě a jsou součástí pravého křesťana.“ Současně se ale dotkla neméně závažného tématu.

Mají křesťané právo se bránit?

Mají si nechat všechno líbit, mlčet a nastavit druhou tvář, nebo se dovolávat svobody víry a svědomí garantované ústavou? Räsänenová říká, že Boží Slovo není svázáno žádnými lidskými omezeními. Často je to právě pronásledování a restrikce, co zvyšuje možnost přinést evangelium tam, kde by jinak nezaznělo. Argumentuje zkušeností apoštola Pavla, která je zapsaná ve 22. kapitole Skutků svatých apoštolů.

„… rozkázal velitel vojákům, aby Pavla zavedli do pevnosti; dal jim pokyn, aby při výslechu použili bičování, neboť chtěl zjistit, proč proti němu (jeho náboženští nepřátelé) tolik běsní. Když ho přivázali, řekl Pavel důstojníkovi, který měl službu: »Smíte bičovat římského občana, a to bez soudu?« Když to důstojník uslyšel, šel k veliteli a hlásil mu to. Řekl mu: »Co chceš dělat? Ten člověk je římský občan!« Velitel přišel k Pavlovi a ptal se ho: »Řekni mi, jsi římský občan?« On odpověděl: »Ano.« Velitel mu na to řekl: »Já jsem získal toto občanství za veliké peníze.« Ale Pavel prohlásil: »Já jsem se jako římský občan už narodil.« Ihned od něho odstoupili ti, co ho měli vyslýchat. A velitel dostal strach, když se dověděl, že Pavel je římský občan, a on ho dal spoutat.«

Räsänenová podotýká, že Pavel se bránil tím, že poukázal na svá práva jako římského občana. „I my máme právo dovolávat se svobody víry a svědomí, kterou zaručuje ústava naší vlastní země,“ zdůrazňuje. To je velice důležitý poznatek.

Na závěr Räsänenová říká: „Jsem nesmírně vděčná velkému počtu lidí, kteří mi říkají, že se za mě modlí. Moje osobní modlitbou je taková, aby v den slyšení u Nejvyššího soudu byla otevřena příležitost k veřejnému prezentování poselství evangelia. Základním poselstvím Bible není říkat, co je hřích, ale jaké je Boží řešení naší hříšnosti.“

Už brzy se dozvíme víc.

Více zde (anglicky):

https://adfinternational.org/news/tomorrow-finnish-politician-faces-supreme-court-for-bible-tweet

https://cne.news/article/4893-this-is-how-paivi-rasanen-prepares-for-her-final-trial

  • Sdílet: