Jak se tvoří globální protiizraelská propaganda
Pohled za oponu
Do zákulisí nechal nahlédnout dr. Michel Thieren, zástupce Světové zdravotnické organizace (WHO) v Izraeli. Jeho zjištění jsou šokující, byť příznačná.
O tom, jak proti Izraeli použít falešný argument o hladomoru ve snaze vytvořit na něj tlak se na půdě mezinárodních organizací diskutovalo pouhé dva měsíce po 7. říjnu 2023. Už tehdy byly role „viník vs oběť“ rozděleny. V prosinci 2023 se Thieren zúčastnil v Ženevě mnohostranného jednání o situace v Gaze. Během tohoto setkání zaznamenal, že organizace diskutovaly o tom, jak „vědecky prokázat“ výskyt hladomoru v Gaze a jak tento pojem využít ke komunikačnímu a politickému tlaku na Izrael. Mluvilo se o tom nikoli nezávazně v kuloárech, ale otevřeně na nejvyšší úrovni.
Thieren říká: „Na samotném konci tohoto jednání – neřeknu přesně kde, ale buďte klidní, nemuselo to být nutně ve WHO – se sešla skupina expertů, která tuto otázku nastolila poměrně důrazně. Byl jsem u toho - a byl jsem ohromen. V podstatě říkali, že by se mělo najít takové označení, které by se dalo použít k vyvinutí nátlaku. To mě velmi šokovalo.“ Dodal, co ho také ohromilo. Že v těchto kruzích byli viníci a oběti určeni už od samého začátku, vlastně od 8. října. Co z toho plyne? „Když tito lidé říkají, že bude třeba prokázat hladomor, vina už je přisouzena předem,“ vysvětluje. Komu? Můžeme hádat.
Zastavil se také u tématu genocidy. Když je o ní řeč – jedním dechem ale dodal, že WHO tímto směrem nikdy nešla, zato zástupci jiných organizací ano -, tak je třeba uvést, že oba termíny byly nasměrovány do veřejného prostoru hned na začátku války. Předem tedy byly stanoveny zločiny, o něž má jít, a organizace se pak snažily jejich existenci doložit. Čili: přiřadit k nim viníka. Jak to dopadlo, z výstupu většiny propagandistických kanálů světa víme. Něco takového podle Thierena v pořádku rozhodně není.
Nicméně ať už byl pojem hladomor na místě, či nikoli, účinek umocnila síla sociálních sítí – a škoda byla napáchána. A genocida v Gaze? Thieren říká: „Vyčkejme na všechny zprávy a pak můžeme soudit.“ Přesto je k dosavadním zprávám skeptický. Poukazuje na to, že pokud je něco skutečně zřejmé (např. genocida ve Rwandě), není zapotřebí vyprodukovat elaborát o desítkách stran. Naopak přemíra rádoby důkazů může být podezřelá.
Latentní antisemitismus
Velice zajímavý a nanejvýš poučný je Thierenův následující postřeh. U některých lidí, kteří referují o izraelských aktivitách v Pásmu (ať už jde o novináře, aktivisty, zástupce institucí či experty), vypozoroval zvláštní druh vnitřního uspokojení nebo dokonce potěšení, když mohou psát o Izraeli v negativním světle - obviňovat ho z válečných zločinů, genocidy, krutostí a podobně. Nejenže jsou zaujatí, tj. jednostranní a tedy neobjektivní, ale jejich postoj zahrnuje emoční složku. Blaží je, když mohou prezentovat příběh války v Pásmu Gazy tak, aby Izrael vyšel jako viník. Thieren to klasifikuje jako projev latentního antisemitismu. Dodávám, že podobný jev lze vypozorovat také v českém internetovém prostředí, v článcích i diskusních fórech.
Krajina masakru
Onoho tragického 7. října 2023 byl Thieren v Evropě. Po zprávách o agresi Hamásu vyhledal nejbližší spoj do Izraele a krátce po příletu navštívil napadené pohraničí Pásma Gazy. Přiznává:
„Potřetí v životě jsem spatřil, jak vypadá a land of massacre, krajina zasažená masakrem – oblast zkázy a vraždění.“ Předtím něco takového viděl v roce 1994 ve Rwandě a rok později ve Srebrenici v Bosně a Hercegovině. Pokračuje: „Mohl bych vám popsat, jak vypadá oblast zasažená masakrem. Je to zvláštní krajina - velmi tichá, znějící ozvěnou, tlumená, jako kdyby zamrzla v jakýchsi Pompejích vraždění. Vždycky jsem cítil, že krajina masakru není krajinou války. Byl jsem v Sýrii: tam jsem viděl zemi války. Je to něco jiného. Krajina masakru je prostě krajina masakru. To, co jsem spatřil v kibucech Beeri a Kfar Aza na místě konání festivalu Nova, byla krajina masakru, bez sebemenších pochyb.“
Kontext pro 7. říjen? Neexistuje
Thieren uzavírá: „Existuje tendence tvrdit »ano, ale je nutné brát do úvahy kontext«. Ne, pro 7. říjen žádný kontext neexistuje. Žádný kontext pro vraždění, které Hamás spáchal. Něco takové je absolutně vyloučeno.
●
Volně podle: