Děti swajpujou
Post-influenceři Kešpíár, Kim a Duhy
Jak Kim (#zlataKIM) za domácí úkol kreativně reinterpretovala generativní umělou inteligencí píseň Mikymauz (1993) od Jaromíra Nohavici (*1953) jako píseň o digitální době.
Děti swajpujou
Ráno mě probouzí bzukot z messengeru zas nový "úkol dne" pro dítě v uniformě uniforma z displejů, srdíček a lajků a máma má radost – že je v tom kluk „v cajku“
Děti už nehrabou v hlíně – a přesto se dřou pracují na image, na značkách, na tom, co kdo pošle a olajkuje, sdílí a komentuje je to jak digitální pás – a přitom se to nešije
Scrolluj dál, holčičko, dnes máš svou směnu tvůj mozek je továrna, tvá pozornost cenu a místo písmenek, co kdysi rostly z knih dneska máš z TikToku vyšívanej slovník
Notifikace bych zrušil
Otec si myslí, že venku je bezpečí že doma pod Wi-Fi nic zlého nehrozí a zatím u večeře, místo hrachu a lásky sledujem algoritmy jak pomalu tahaj kladky
Kladky co tahají děti do pásů mluvit už neumí, ale znaj každej filtr krásy s očima mrtvejma v záři displejů čekaj na odměnu – novou digitální žvýkačku
Chleba s máslem spadl
Na feed
Není to černé, není to bílé když dítě ti řekne „Já scrolluju, chvíli“ a místo ticha má v hlavě reels a pípání a mozek mu plave jak po špatným uspání
Slzy si smajlíkama utřít už zvládne ale říct: „Mám strach“ – to se nenosí zkrátka a když ho obejmeš, neví co říct protože doteku dnes už nepatří nic
Reklamy bych zrušil
Nebaví mě smutno z toho, co jsme jim dali v kapse celej svět, ale žádné malé hřiště v dáli továrna běží a děti čeká další směna každý swipe – další vteřina života ukradena
Ráno mě probouzí – cizí dítě v síti říká, že neví kdo je, a že nic necítí a já si sahám na srdce, jestli mi ještě buší jestli i moje děti nevisí na háku ve své duši
Dětství bych zrušil – ne, ne to pravé ale tohle „lajkové“, co duši rozpráší hravě Z polních a průmyslových prací jsme je zachránili, ale v sociálních sítích je dnes ztratili.
Čtěte na podobné téma:
Post-influenceři (album 12ti písní z AI SUNO, 2025)
Post-influenceři Kešpíár, Kim a Duhy (rozcestník na obsah 12ti kapitol)
Konzumentství „digitálního obsahu“ dětmi odmítněme jako zotročující „dětskou práci“