Stydím se za "dopis slavných absolventů FAMU"

Lidskost se neptá na národnost.

Text otevřeného dopisu, kterým slavní absolventi FAMU reagovali na vyvěšení palestinských vlajek v tomto říjnu, považuji za jednostranný a zbytečně hysterický. Utrpení Izraelců vražděných 7. října 2023 bylo strašné a zavrženíhodné. Ale dva roky trvající válka v Pásmu Gazy je rovněž strašná a způsob jejího vedení spojený s masovými válečnými zločiny a se zločiny proti lidskosti je rovněž zavrženíhodný. Považuji za rasistické chovat se tak, jakoby životy zhruba tisíce dvě stě zavražděných Izraelců měly neporovnatelně vyšší hodnotu než životy zhruba 68 tisíc zabitých/zavražděných Palestinců během války. Utrpení každé nevinné lidské bytosti si zaslouží pozornost a soucit. Nestojím o umělecké elity, které toto nechápou.


Otevřený dopis slavných absolventů FAMU a související údálosti

Text otevřeného dopisu "slavných absolventů FAMU" je například zde:

Otevřený dopis k výročí 7. 10. 2025 - Novinky

Studenti se skutečně dopustili chyby spočívající v tom, že palestinské vlajky vyvěsili 6. října, tedy v předvečer masakru, který před dvěma lety spáchal Hamás. Bylo to nešťastné, protože Hamás sice má svoji vlastní odlišnou vlajku, ale většina občanů ČR to neví a proto mohla být tato akce vnímána jako podpora Hamásu. Proto si myslím, že studenti měli se svou akcí ještě týden počkat a že v tom případě by bylo vše v pořádku.

Vysvětlení studentů, proč palestinské vlajky vyvěsili v první polovině října, je plauzibilní. Chtěli upozornit na to, že, ačkoliv u nás začíná semestr, tak v Pásmu Gazy teprve - možná - končí válka a že život tam není životem, ale pouhým přežíváním, ve kterém je vysokoškolská výuka vzdáleným snem.

Proto měli být klidnou a spíše vysvětlující než hysterickou formou upozorněni na to, že jejich akce může být mnoha lidmi pochopena velmi nešťastným způsobem.

Namísto toho sepsala naše "umělecká elita" politický pamflet, obsahující tvrzení jako:

"... na výročí pogromu 7. října byly budovy vysokých škol, kterých jsme mnozí z nás absolventi, okupovány propalestinskými extremisty a jejich prostory se staly místem projevů nenávisti namířené proti židovskému státu."

Přítomnost extremistů na půdě vysoké školy je závažné obvinění, které by mělo být jasně vysvětleno a doloženo. Zrovna tak obvinění, že se na půdě vysoké školy konaly projevy nenávisti namířené proti židovskému státu, je natolik závažné, že by mělo být doloženo.

Ano, studenti upozorňovali na to, že židovský stát Izrael je obviněn z toho, že v Pásmu Gazy páchá genocidu. Jenomže si toto obvinění nevymysleli. Převzali ho od orgánů OSN, od Lékařů bez hranic, od Amnesty International, od Human Rights Watch, od izraelské lidsko-právní organizace Betselem a od mnoha dalších.

Racionální reakcí by tedy byla diskuse o tom, nakolik je obvinění Izraele z genocidy podložené. Namísto toho pan Ivo Mathé rovnou strhl plakát (banner) s nápisem:

"Studenti FAMU za konec genocidy v Gaze"

Později to komentoval slovy: „Trošku jsem ho rozdupal, pak ho odnesli někam do sklepa“.

Mathé sundal propalestinský banner na FAMU. Studenti se vůči výrokům vymezují - Seznam Zprávy

Obdobně jako koincidence vyvěšení palestinských vlajek s výročím útoku Hamásu byla chybně interpretována jako podpora Hamásu, může být (a to zcela logicky) stržení banneru požadujícího konec genocidy v Gaze chápána jako podpora pokračování genocidy v Gaze. Pravděpodobně se pan Mathé domnívá, že v Gaze žádná genocida neprobíhá, ale to by měl ponechat na rozhodnutí mezinárodního soudu.

Pan Ivo Mathé je bývalý absolvent FAMU a v minulosti zastával funkce ředitele České televize, vedoucího Kanceláře prezidenta České republiky Václava Havla a člena Správní rady ČVUT a AMU. Ale zachoval se tak, že při troše zlé vůle to lze interpretovat jako podporu pokračování genocidy v Gaze.

Vyvěšení palestinských vlajek dopis chápe jako propagaci Hamásu (přestože ten má vlastní vlajku) a jejich vyvěšení v předvečer výročí útoku Hamásu dopis komentuje touto tirádou:

"Je to antisemitismus. Evropský antisemitismus. Akademický antisemitismus. Pokrytecký, stydlivý antisemitismus, který o sobě nechce slyšet, že je antisemitismem. Antisemitismus, který se rozhořčuje a vzteká, je-li nazván svým pravým jménem, ale je pořád tou stejnou stokou moderního evropského antisemitismu, která ve 20. století otrávila Evropu, a která stále probublává pod povrchem evropského vědomí. To, že si tato stoka našla nové řečiště a snaží se předstírat, že je křišťálovou studánkou, ji nečiní méně nahnědlou. Je to stoka. A tato stoka nyní do svého proudu strhla i budovy FAMU, UMPRUM a AVU."

Tento odstavec v podstatě říká, že kdokoliv, kdo zvolí nešťastnou formu kritiky státu Izrael (zde to byla časová koincidence), může být obviněn z "pokryteckého, stydlivého antisemitismu, který o sobě nechce slyšet, že je antisemitismem a z toho, že je součástí "nahnědlé stoky".

Kdokoliv, kdo vysloví nějakou kritiku státu Izrael, kterou někdo jiný interpretuje jinak, než, jak byla tato kritika myšlena, může být obviněn z "pokryteckého, stydlivého antisemitismu". A kdyby se snad proti tak hnusnému obvinění chtěl bránit a vysvětlit, jak to bylo opravdu myšleno, bude mu řečeno, že jde o "antisemitismus, který o sobě nechce slyšet, že je antisemitismem.

Studenti opakovaně vysvětlovali, že jejich akce neměla s antisemitismem nic společného. Naposledy to udělali v tomto vyjádření:

Vyjádření studentského uskupení FAMU solidární k akci „V Gaze semestr nezačíná“

Podívejme se na konec dopisu "slavných absolventů FAMU":

"Proto vás žádáme abyste aktivně bránili dalším šíření antisemitismu, učinili řádná opatření proti propagaci teroristické organizace Hamásu a nedopustili, aby se z FAMU, UMPRUM a AVU staly hlásné trouby antisemitské propagandy.

V opačném případě to znamená, že vedení těchto škol schvaluje pogrom sedmého října a že je smířeno s projevy antisemitismu."

Přestože na zmíněných vysokých školách k žádnému šíření antisemitismu nedošlo a přestože tvrzení o propagaci Hamásu je dezinterpretací zneužívající nešťastnou časovou koincidenci, dopis žádá, aby školy učinily aktivní opatření proti šíření antisemitismu a vyhrožuje jim, že jinak mohou být obviněny ze schvalování pogromu 7. října.

Studentů se otevřeně zastali:

Vedení FAMU: Vyjádření vedení fakulty: FAMU - prostor pro dialog FAMU

Tomáš Klus: Studentům FAMU patří dík, ne urážky

a řada židovských a izraelských osobností v ČR:

Otevřený dopis: Věříme v mír a v židovsko-palestinskou solidaritu

Jinak měl ale dopis "slavných absolventů FAMU" v českých médiích značnou podporu.

Proč se za "slavné absolventy FAMU" stydím

Uvědomil jsem si, že signatáři dopisu reprezentují část českých elit, která do značné míry ovlivňuje a dokonce i formuje veřejné mínění. Součástí jejich poslání je rovněž ovlivňovat náš vkus, naše vnímání lidského jednání i naše morální zásady.

Měli by nám jít spíše příkladem v hledání smírčích řešení, v uvážlivém jednání a ve snaze o co nejobjektivnější pohled na rozporuplný svět. Ale v tomto dopisu nám předvádějí hysterii, jednostrannost, netoleranci a neochotu diskutovat s druhou stranou, nebo ji - nedej bože - dokonce pochopit.

Zarazilo mne, když jsem si uvědomil, že v dopise ani jedenkrát nevyjádřili solidaritu s utrpením obyvatel Pásma Gazy. Ani jednou nevyjádřili lítost nad hrůzami, které se tam již dva roky dějí.

Studenti vyjádřili solidaritu s dva roky týraným a masově vražděným obyvatelstvem Pásma Gazy. Dopustili se přitom (opravdu pitomé) chyby, která byla zneužita nejen proti nim, ale potenciálně proti komukoliv, kdo by chtěl v budoucnu poukázat na desítky tisíc mrtvých, na použití hloupých tunových bomb k bombardování civilních obydlí a civilní infrastruktury, na přeměnu Pásma Gazy v měsíční krajinu, na použití hladovění jako zbraně, na cílené vraždění palestinských novinářů a na mnoho dalších zločinů.

Dopis je koncipován tak, že jakákoliv kritika Izraele, při které se kritizující dopustí nějaké nedomyšlenosti, by podle něj měla být interpretována jako projev "pokryteckého, zastydlého antisemitismu, který je součástí nahnědlé stoky".

Copak ti lidé zcela odložili svoji schopnost vnímat, že obyvatelé Pásma Gazy jsou lidé se stejným právem na život jako kdokoliv jiný?

A proto se za ně stydím.

  • Sdílet: