Špatné zacházení s chytrými dětmi
Mít vyšší IQ je v české škole spíše za trest
Někdy lituju, že jsem za mlada nebyla ochotná leštit kliky a být podlízavý patolízal. Kdybych to na pár let zvládla, mohla jsem si dneska válet šunky na fakultě a být "vědkyně" v oboru humantních věd. Kvůli své neochotě se podřídit a neschopnosti spolupracovat s hloupými a línými lidmi teď mám leda diplom s titulem Ph.D. a jednu kapsu prázdnou a druhou vysypanou. Můžu se utěšovat aspoň tím, že nemusím poslouchat žádné šéfy, když pracuju sama na sebe. Při čtení dnešních Novinek jsem se ale přece zasnila, jaké by to asi bylo, kdybych dělala "velkou vědu."
Chytráci v Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu totiž vypátrali, že děti, které mají vyšší IQ než průměr, jsou nadanější než průměrné. Tyjo! Udělalo to na mne dojem. Určitě je za tím hrozná spousta práce a tvrdé dřiny při provádění složitých výzkumů.
Převratná zjištění
Na webu IDEA se zcela vážně píše: "Předkládáme nové poznatky o kvantitativně nadaných žácích v evropských zemích se zaměřením na Česko... Mezi žáky 4. ročníků identifikujeme v Česku 10,2 % kvantitativně nadaných, mezi 15letými jich nacházíme 12,7 %, z toho 3,1 % mimořádně."
Nové poznatky...
V roce 2008 se na webu české Mensa nacházel (a jistě i v milionu jiných a starších zdrojů, které se mi nechce hledat) tento graf rozložení inteligence:
Každý příčetný člověk z toho chápe, že IQ mezi 110-120 má cca 13% lidí (tedy i dětí). Je asi jasné, že děcka s IQ vyšším než průměr jsou nadanější než průměr. Mensa dále uvádí, že mimořádně nadaných jsou asi 2%.
Odbočím: z grafu taky vidíte, že není opodstatněné se posmívat prezidentovi za jeho údajné IQ 107. Vždyť je dokonce nadprůměrně inteligentní. Dost těžko můžou být všichni posměváčci lepší než on...
Uvědomuju si, že i já se asi svým IQ musím blížit Petru Pavlovi, tedy že zapadám mezi zlatý střed, protože myšlenkové pochody geniálních vědců z IDEA nedokážu pochopit. V čem jsou jejich zjištění přelomová a nová? Vždyť odpovídají starému dobrému poznání!
Češi vedou! A co Ukrajinci?
Srovnání nadání českých dětí s některými jinými zeměmi Evropy nevěřím - nelze nijak zdůvodnit, proč by na tom byli třeba Francouzi, Slováci, Němci nebo Chorvati o tolik, ale o tolik hůř než Britové. Nebo proč by měli být Švédové výrazně blbější než Norové. Je to úplná békovina vycucaná z prstu, bláboly uvedené ve studii neberu jako relevantní. Bohužel v grafu chybí Ukrajina a Rusko - určitě by to taky bylo hodně srandovní porovnání - Rusové by byli v minusu a Ukrajinci lídři Evropy, ba i světa.
Chudáci zněvýhodnění!
Nebyl by to pořádný výzkum, kdyby z něj nevyplynulo, že mezi sociálně znevýhodněnými je strašlivá spousta malých Einsteinů, ale naší vinou (rozuměj nás, kteří se o děti staráme) o nich vůbec nikdo neví a jejich nadání nemá šanci se rozvinout.
IDEA pláče takto: "Domníváme se proto, že nízký podíl nadaných mezi znevýhodněnými skupinami žáků v Česku nelze vysvětlovat pouze nedostatečnou genetickou výbavou. Zásadní roli hraje také výchova, prostředí, přístup ke zdrojům a častější nerozpoznání nadaných mezi těmito žáky... Nezanedbatelná část kvantitativně nadaných žáků v Česku tedy vyrůstá v podmínkách, které nejsou pro rozvoj jejich nadání ideální. Ať už se jedná o materiální zdroje, intelektuálnístimulaci, či přístup k informacím, jsou tito žáci oproti ostatním kvantitativně nadaným žákům znevýhodněni. To pak může bránit plnému rozvoji jejich talentu."
Na podporu znevýhodněných talentů je samozřejmě třeba hlavně solit z veřejných rozpočtů: "Cílená podpora žáků ze znevýhodněného prostředí by měla zahrnovat nejen zajištění dostatečných zdrojů pro rozvoj nadání, ale také informací pro rodiče a učitele. Osvěta a včasná intervence jsou klíčové pro kompenzaci nepříznivých faktorů a zajištění rovného přístupu všem nadaným žákům k rozvoji nadání."
Nadání to mají ve škole blbé
Jediné, v čem se s IDEA shodnu, ale ani to není novinka, je, že s nadanými dětmi, ať už obyčejně nebo mimořádně či extrémně, které nejsou ze znevýhodněného prostředí, se na školách zachází příšerně, i když to většinou není vina učitelů - ti na ně jen nemají čas. Jsou totiž v důsledku nesprávně uchopené inkluze ve stínu všech těch různě diagnostikovaných s potížemi.
Vím to z vlastní zkušenosti, neb můj syn má dle Mensa IQ vyšší než 145 (tedy spadá mezi nejinteligentnější 0,2% populace). Patří evidetně mezi nadanou smetánku, i když osobně v jeho patnácti letech někdy pochybuju, jestli má vůbec nějaký rozum. Jediné doporučení, které ale zaznělo z poradny, kterou jsme navštívili ve druhé třídě, bylo, ať si čte pod lavicí knížku, zatímco učitelka se bude věnovat ostatním spolužákům. Naštěstí je kluk od půlky třetí třídy na domácí výuce a nemusím už žádné takové problémy řešit.