Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Proč právě děti údajně vidí duchy častěji než dospělí

Existuje mnoho teorií a úvah o tom, proč právě děti údajně vidí duchy častěji než dospělí


Existuje mnoho teorií a úvah o tom, proč právě děti údajně vidí duchy častěji než dospělí. Jedním z nejčastěji zmiňovaných důvodů je, že malé děti mají velmi otevřenou a nevinnou mysl, která ještě není ovlivněna předsudky, racionálním uvažováním nebo strachem ze společenského odsouzení. Jejich vnímání světa je mnohem širší, než jak je tomu u dospělých. Děti nejsou tolik omezeny naučenými vzorci chování, pravidly společnosti a logickými vysvětleními okolních jevů, takže jsou schopny přijímat i věci, které by dospělý člověk jednoduše zavrhl jako nemožné nebo nepřijatelné. Tato otevřenost způsobuje, že jsou vnímavější k různým jevům a energiím, které by dospělému zůstaly skryté.

Dalším důležitým faktorem může být dětská představivost. Děti mají velice bohatou fantazii a jsou schopny si představit neuvěřitelné věci. Tato schopnost rozvíjení fantazie je pro jejich rozvoj naprosto přirozená a velmi důležitá. Nicméně někdy může být těžké rozlišit, co je skutečné a co je pouze výtvorem dětské představivosti. Když například dítě tvrdí, že vidí nějakou postavu nebo ducha, může jít o kombinaci živé fantazie, snahy přitáhnout pozornost, nebo zpracování nějakého zážitku, který nedokáže jinak vysvětlit. Přesto některé příběhy dětí působí natolik přesvědčivě, že nelze jednoduše říci, že jde vždy jen o výmysl.

Z pohledu některých duchovních, esoterických a alternativních směrů se často hovoří o tom, že malé děti jsou energeticky „čistší“ a mají otevřenější takzvané třetí oko. Podle těchto teorií si děti ještě plně „nezavřely“ svou schopnost komunikovat s jinými úrovněmi reality, kterou mají údajně všichni lidé při narození. S postupem času, výchovou, školní docházkou a společenskými zákazy a příkazy se však tento cit pro jemnohmotné světy uzavírá, až se většina dospělých lidí stane vůči těmto jevům zcela necitlivou. Proto je možné, že právě děti mohou vnímat entity, které jsou běžnému zraku dospělých zcela ukryté.

Také psychologové se zabývají tímto fenoménem a často jej vysvětlují pomocí známého faktu, že děti lépe akceptují neobvyklé nebo nevysvětlitelné jevy, protože jejich mozek je stále ve vývoji a neustále hledá nové informace o světě. Zároveň děti často slyší příběhy o strašidlech, pohádkových bytostech a nadpřirozených úkazech, ať už z knih, filmů nebo od svých blízkých. Tyto příběhy pak mohou ovlivnit jejich vnímání reality natolik, že si začnou některé události vykládat jako setkání s duchem, i když jde ve skutečnosti například o hru světel, stínů nebo o zvláštní zvuky v domě.

Neopomenutelnou roli hraje i prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Pokud dítě často slýchá o nadpřirozených jevech, může být jeho mysl připravena tyto jevy přijímat, hledat je a interpretovat různé běžné situace jako důkaz přítomnosti duchů. Na druhé straně, pokud je dítě vedeno k racionalitě a logickému myšlení, je pravděpodobnější, že se bude snažit najít rozumné a pochopitelné vysvětlení pro neobvyklé zážitky a duchy nebude vnímat.

Některé z vědeckých studií se zaměřují i na zvláštní psychologické stavy, které mohou děti zažívat, například stav mezi snem a bděním, tzv. hypnagogické nebo hypnopompické halucinace. Právě v těchto stavech může dítě vidět či slyšet něco, co by mohlo připomínat ducha nebo jinou nadpřirozenou bytost. Důležitý je i faktor stresu, únavy, nemoci nebo silných emocí, které mohou napomoci vzniku neobvyklých vjemů.

V neposlední řadě stojí za zmínku i kulturní a historický kontext. V mnoha kulturách se vypráví příběhy o dětech, které vidí duchy, a některé společnosti dokonce považují tuto schopnost za požehnání nebo výjimečný dar. Naopak jinde je tento jev vnímán spíše jako něco, co je třeba potlačit nebo ignorovat. Všechny tyto vlivy dohromady formují to, jak děti vnímají svět kolem sebe a jak interpretují své zážitky, které si někdy vysvětlují právě tak, že viděly ducha.

Celkově tedy lze říci, že důvodem, proč děti údajně vidí duchy, je kombinace jejich otevřenosti, fantazie, citlivosti, kulturního zázemí, výchovy a v některých případech i zvláštních psychologických stavů. Tento jev je složitý a nelze jej jednoduše vysvětlit jednou větou či jedním aspektem. Každé dítě je zároveň jedinečné, a proto jsou i jeho zážitky, představy a vnímání odlišné. Některé děti se s tímto fenoménem vyrovnají samy, jiné potřebují podporu, pochopení nebo vysvětlení od rodičů či odborníků. Ať už tedy věříme na duchy, nebo ne, je důležité k těmto zážitkům přistupovat s respektem a snahou porozumět tomu, co dítě vlastně prožívá.

  • Sdílet: