Morálka a reálný život jsou dvě různé věci. Lidé to často zaměňují — a vzniká z toho mnoho nedorozumění. Podívejme se na příběh Davida a Batšeby z hlediska morálky a reálného života.

V 2. knize Samuelově, kapitoly 11–12, najdeme poučný příběh o králi Davidovi a Batšebě.

Král David, vládce Izraele, zůstává jednoho dne doma, zatímco jeho vojsko bojuje na frontě. Z terasy svého paláce zahlédne krásnou ženu, jak se koupe. Jmenuje se Batšeba — a je vdaná. Její muž, Urijáš Chetejský, je voják, právě v boji. David, uchvácen její krásou, ji nechá přivést do paláce. Spí s ní. Batšeba otěhotní.

David se snaží zakrýt aféru a intrikuje: povolá Urijáše z bojiště domů, doufaje, že bude s manželkou a těhotenství se připíše jemu. Ale Urijáš odmítne — cítí, že by neměl mít pohodlí, když jeho spolubojovníci trpí. David tedy zvolí temnější cestu. Pošle Urijáše zpět na frontu s dopisem pro velitele, v němž nařizuje, aby byl postaven do nejnebezpečnější části boje — a ponechán napospas. Urijáš padne.

Po jeho smrti si David vezme Batšebu za ženu. Ale jeho čin nezůstane bez následků.

David je jednou ze zakládajících — dnes bychom řekli ikonických — postav judaismu. Vybudoval stát Izrael a stojí tak na začátku tradice. Dalo by se říci, že David a Izrael jedno jest.

Podívejme se však, k čemu v příběhu s Batšebou došlo z pohledu současného čtenáře.

David je mocný král, má k dispozici prostředky, které mu umožňují splnit si všechna svá přání. Zamiluje se do Batšeby — z pohledu evoluční psychologie by se dalo říci, že identifikoval samičku, s níž chce kopulovat, protože mu na základě vnějších pohlavních znaků připadá jako vhodná. V komunitě pankáčů by se ošklivě řeklo, že se s ní chce „zapíchat“.

Batšeba je však již zadaná. Má za muže Urijáše, který ji zřejmě miluje a nechce se jí vzdát. David, mocný zakladatel státu Izrael, pojme záludný plán: nejprve chce svůj čin zakrýt tím, že Urijáše povolá zpět domů, aby těhotenství mohl zakamuflovat. Když to nevyjde, pošle Urijáše do boje, kde s velkou pravděpodobností očekává, že zbraň nepřítele vyřeší jeho problém. Tak se i stane.

Bible nám zde velmi přesvědčivě ukazuje dvojznačnost morálky, na níž stojí judaismus, stát Izrael a celá naše kultura. Někteří čtenáři Písma však Bibli čtou selektivně — a pak se nemůžeme divit, že jsou z toho stále trochu zmatení.

  • Sdílet: