Vláda rozhoduje, kdo bude mít 50 hektarů solárů za domem
Akcelerační oblasti pro OZE
Na konci října 2025 odstupující vláda Petra Fialy schválila zadání změny č. 2 Územního rozvojového plánu. Tato změna se bude týkat vymezení tzv. akceleračních oblastí, ve kterých se budou ve zrychleném režimu povolovat obnovitelné zdroje energie – větrné a solární elektrárny. Obce, občané nebo spolky by si měli pečlivě ověřit, jak to vypadá s plánováním obnovitelných zdrojů právě u nich, jinak spláčou nad výdělkem. Každá obří zóna pro FVE nebo VTE, která se dostane do Územního rozvojového plánu se totiž propíše i do územních plánů. Jestli nechcete mít za domem stožáry větrníků nebo desítky hektarů fotovoltaických panelů, máte poslední šanci s tím něco udělat.
Vládní zadání není snadné dohledat
Zadání Změny č. 2 ÚRP není bohužel snadno dohledatelné, na webu Ústavu územního rozvoje ho taky nevidím, ale možná blbě koukám. Zatím není v Národním geoportálu územního plánování, ani na webu Ústavu územního rozvoje. Návrh zadání je dohledatelný na webu Hospodářské komory ČR.
Zadání nastavuje jen velmi obecné podmínky pro vymezování akceleračních oblastí, takže to vypadá na úplné obnovitelné Eldorado. Solární a větrní baroni můžou bouchat šampaňský.
Pro vymezení akceleračních oblastí pro FVE platí zejména, že budou vymezeny plochy o výměře 50 ha a více. A více? Hmmm. Drsný.
Pro vymezení oblastí pro VTE platí zejména, že instalovaný výkon výroben umístitelných v jednotlivých akceleračních oblastech by měl dosáhnout optimálně potenciál výkonu 10 MW na 1 km2 nebo více. To je prostě hodně hustý. Malé turníny, takové ty jakžtakž normální mají totiž výkon tak 1,6 MW. Na 1 km2 byste jich museli napráskat dost. Ty velké obludy se stožáry vysokými přes 200 nebo i víc dají 3-5 MW. To bude príma ptačí masakr "větrnou pilou". Ještě že je přípustné ty ohavné opeřence ve jménu OZE docela vyhladit. Nic nesmí stát v cestě pokroku, ani ta příšerná příroda.
Obec, v jejímž katastru se bude taková obrovská akcelerační zóna (nebo její část) nacházet, bude zcela jistě postižena mnoha negativními dopady provozu OZE a přitom nebude smět ve svém územním plánu akcelerační zónu nějak významně omezit. Krajský úřad dokonce bude moct vyloučit i jakékoliv zpřesňování akceleračních oblastí v územních plánech. To je zkrátka taky celkem hustý.Nebo je to ta demokracie s právem na samosprávu?
Specifické oblasti = celá ČR
V zadání se píše: "Změna č. 2 ÚRP ve specifické oblasti SOB10, vymezené v PÚR, jako oblasti nezbytné pro příspěvek ČR k celkovému cíli EU v oblasti obnovitelných zdrojů energie do roku 2030 z hlediska rozvoje výroby energie z energie slunečního záření a specifické oblasti SOB11, jako oblasti nezbytné pro příspěvek ČR k celkovému cíli EU v oblasti obnovitelných zdrojů energie do roku 2030 z hlediska rozvoje výroby energie z větrné energie, prověří vymezení oblastí pro zrychlené zavádění obnovitelných zdrojů energie."
Jak jsou v Politice územního rozvoje vymezeny ony dvě specifické oblasti? No, asi tak, jako kdybyste vzali váleček a mapu ČR přetřeli jednou barvou, přičemž všude v tom růžovém a žlutém mohou být vymezeny akcelerační oblasti:
Z obliga jsou v podstatě jen CHKO a národní parky, ale kdoví, třeba se taky obnovitelného zázraku dočkají.
Co dělat?
Změna č. 2 je z hlediska pořizování obyčejným opatřením obecné povahy – územně plánovací dokumentací. Proto se připomínkuje prakticky stejně jako změna územního plánu.
Velmi důležité bude sledovat Národní geoportál územního plánování nebo úřední desku Ministerstva pro místní rozvoj, popřípadě obojí.
Až bude zveřejněn návrh Změny č. 2, bude možné podávat připomínky.
Bude také možné se účastnit veřejného projednání, ale není to zdaleka tak důležité, jako podat pořádnou písemnou připomínku. Vědět, kdy se koná veřejné projednání, je důležité proto, že do 15 dnů od onoho data je třeba připomínku poslat ministerstvu pro místní rozvoj, jinak bude opožděná a nikdo ji nemusí vzít na vědomí.
Protože se obrovské akcelerační oblasti budou týkat území více obcí, mohou se samosprávy mezi sebou domluvit a podat připomínku společnou. Nejen že je odpor více obcí viditelnější, ale také můžete ušetřit práci nebo finanční náklady na zpracování připomínky.
Územní rozvojový plán není jen věcí obcí. Připomínkovat ho za stejných podmínek mohou také spolky nebo každý, komu akcelerační oblasti a způsob jejich vymezování vadí.
Je opravdu důležité se proti ÚRP bránit, protože je možné, že na nižších úrovních územního plánování (zásady územního rozvoje a územní plán) bude připomínka odmítnuta s tím, že se k ní nemusí přihlížet, protože jde o věc, o které bylo rozhodnuto při pořizování ÚRP.
Protože je Změna č. 2 opatřením obecné povahy, lze se proti ní bránit u soudu návrhem na zrušení části předmětného opatření. Stejně tak se lze bránit proti územnímu opatření, které nastaví podmínky pro usnadnění výstavby v akcelerační oblasti.