Turek versus Lipavský: Najdi rozdíl
Dilemata doby
V době, kdy je ve veřejnosti včetně blogerské (zahrnující i diskusní fóra) ze všech stran živě probírán Filip Turek, objevilo se „kompro“ na končícího ministra zahraničí Jana Lipavského.
Před osmi lety, tehdy ještě jako politický pirát, použil ve vnitrostranické internetové diskusi pro ilustraci svého postoje větu komunistického diktátora Lenina: „Kapitalisté nám sami prodají provaz, na kterém je my pověsíme.“ Jistě, citovat zločince je nevhodné, byť jeho slova se v daném kontextu mohou jevit jako dobrá ilustrace. Lipavský svoji chybu uznal a posypal si hlavu popelem: „Citovat masového vraha pro potřeby lepší paralely v diskusi bylo přinejmenším nevhodné. Přiznávám to a lituji toho. Komunismus = zlo.“ Pokud je známo, byl to z jeho strany jediný takovýto slovní exces. Rozhodně za ním není série slov nebo činů, z nichž by byla zřejmá jeho příchylnost ke komunistickým symbolům.
Pod čarou budiž uvedeno, že onen Leninův výrok měl být pro kapitalisty výstrahou. Vlastně nejen pro kapitalisty. Budou-li si počínat naivně, pošetile a neprozíravě, pak mohou skončit přesně tak, jak je v citátu uvedeno. Pracovat podobným způsobem na vlastní zkáze je vskutku neprozíravé.
Případ Filipa Turka je zásadně odlišný. I kdyby nebyl autorem nejhanebnějších facebookových postů, jak je veřejnosti předestřel Deník N, pořád jsou zde věci, které nepopírá a ani popřít nemůže. Na mysli mám nacistické a neofašistické symboly na jeho závodnických přilbách. To nebyl nějaký okamžitý úlet, ta vyobrazení tam musel dát vědomě, úmyslně, s rozmyslem. Musel vědět, a on to dobře věděl, co ty emblémy znamenají. Nebyly pro něj nepřijatelné, nepatřičné, pohoršující, zavrženíhodné. Spíše naopak.
V tom spatřuji podstatný rozdíl mezi jednorázovým počinem Jana Lipavského a kaskádou počinů Filipa Turka.