Suezský kanál: Svítá na lepší časy?

Politika, teror, válka, ekonomika

Není tajemstvím, že v důsledku agrese Hamásu proti Izraeli ze dne 7. října 2023 patří mezi postižené země Egypt. Postižené ekonomicky. Neboť agresora podpořil jiný agresor – jemenští Húthiové.


Od listopadu 2023 začali pirátsky útočit na mezinárodní obchodní lodě a gangsterským způsobem narušili globální námořní dopravu především na jihu Rudého moře. Zaměřili se na lodě, které buď připluly ze Suezského kanálu a mířily přes úžinu Bab al Mandab do Adenského zálivu, případně opačným směrem. Jejich teroristické praktiky donutily lodní společnosti vyřadit výhodnou trasu Suezský kanál – Bab al Mandab a místo ní obeplouvat Afriku kolem mysu Dobré naděje. Tím se doprava prodloužila o deset až čtrnáct dní a samozřejmě prodražila – zvýšily se náklady na provoz včetně paliva a stoupla i cena pojištění.

Nehorázné a drzé útoky jemenských teroristů na obchodní lodě neznamenaly, že by doprava v Suezském kanálu ustala zcela, ale byla výrazně omezena. Patrné je to z následujícího srovnání publikovaného na webu Správy Suezského kanálu.

OBDOBÍ … POČET LODÍ 2023 … 2024 … 2025

I. kvartál .…. 6 305 … 3 597↓ … 2 981↓

II. kvartál .… 6 856 … 3 278↓ … 3 074↓

III. kvartál … 6 523 … 3 196↓… 3 277↑

Dramatický pokles počtu projíždějících plavidel znamenal dramatický pokles tranzitních poplatků. V roce 2023 činil výnos pro Egypt 10,25 mld. USD, v roce 2024 pouze 3,991 mld. USD. To je o 61 procent méně.

Egypt proto vítá každé rozhodnutí rejdařů vedoucí k tomu, že jejich flotila se do Suezského kanálu vrátí. Nově k nim patří dánský gigant Maersk, který oznámil postupné obnovení svých tras přes Kanál od prosince 2025. Se Správou Suezského kanálu podepsala společnost dohodu o strategickém partnerství. V této souvislosti uvedl šéf správy Kanálu Osama Rabie, že návrat Maersku přichází po měsících jednání a připomněl, že plavidla této společnosti měla na svém kontě v roce v roce 2023 (do oznámení o přerušení trasy přes Kanál v polovině prosince 2023) celkem 1,158 tis. tranzitů, které vygenerovaly výnos 732,5 mil. USD. O. Rabie také uvedl, že správa Kanálu vede podobná jednání s francouzskou lodní společností CMA CGM.

Generální ředitel společnosti Maersk Vincent Clerc zdůraznil, že klíčovým faktorem pro návrat jejich lodí do Kanálu bylo zlepšení bezpečnostní situace v Gaze a v průlivu Bab al Mandab. Dodal, že společnost klade důraz na bezpečnost námořníků a v posledních měsících intenzivně konzultovala se Správou Suezského kanálu ohledně podmínek, za nichž by byl možný úplný návrat.

Zde ovšem nelze nedodat, že Egypt má možnosti značně omezené. Válka v Pásmu Gazy sama o sobě žádný vliv na provoz Suezského kanálu nemá, zatímco teroristické pirátství Húthiů ano, a to naprosto zásadní. Přestože se Egypt dostal kvůli Húthiům do hluboké ekonomické ztráty, pokud jde o tržby za tranzit přes Kanál, tím kdo proti jemenským teroristům vojensky zasáhl byl Izrael a také Spojené státy, nikoli vzdušné síly Egypta. Jistěže Egypt působil na poli diplomatickém a jako mediátor usiloval o dosažení příměří (což má následný pozitivní vliv na provoz Kanálu), ale dlouhodobě se v této věci nic nedělo, protože partnerem na „druhé straně stolu“ (myšleno obrazně) jsou teroristé stejně bestiální jako Húthiové – zabijáci Hamásu. Jsou to ale Arabové a zde platí, že krev je víc než voda.

A tak se můžeme na webu Ahram Online dočíst v souvislosti s naším tématem: „Globální přepravní společnosti, včetně Maersku, MSC, CMA CGM a Hapag-Lloydu, začaly v říjnu 2023 – s vypuknutím genocidní války Izraele proti Pásmu Gazy – odklánět lodě kvůli eskalaci námořních útoků na obchodní lodě v Rudém moři a Bab al Mandabu ze strany jemenských rebelů z hnutí Húthiů, kteří se solidárně postavili na stranu enklávy.“ Takto formulované sdělení, v němž není ani zmínka o prapůvodci toho všeho, teroristech Hamásu, a které ukazuje prstem na Izrael jako na hlavního viníka, je neuvěřitelnou ukázkou pokrytectví a zdeformovaného zpravodajství. Jako kdyby Izrael bezdůvodně přistoupil k válce, jejímž cílem je genocida palestinských Arabů v Pásmu Gazy, přičemž jemenští rebelové se pouze solidarizují s obětí. Propaganda arabského Egypta, který utrpěl obrovskou finanční ztrátu kvůli gangsterskému počínání arabských teroristů podporujících jiné arabské teroristy, vytváří dojem, že na vině je Izrael, ačkoli je to on, kdo vede válku s jedněmi i druhými teroristy, což je v konečném důsledku také v životním zájmu Egypta. Jak se lidově říká: to nevymyslíš.

Volně podle podkladů:

https://english.ahram.org.eg/News/557477.aspx

https://www.suezcanal.gov.eg/English/Navigation/Pages/NavigationStatistics.aspx

https://sis.gov.eg/en/egypt/economy/egyptian-economy-sectors/suez-canal?utm_source=chatgpt.com

  • Sdílet: