Komunitarismus není komunismus
Myšlenky moderní levice
Filozofie společenství jako odpověď na krizi moderního individualismu
🧠 Komunitarismus: Filozofie společenství
Komunitaristé často vycházejí z kritiky Johna Rawlse, jehož slavná metafora „závoje nevědění“ se stala pilířem liberální teorie spravedlnosti. Rawls popisuje hypotetickou situaci, v níž se jedinec rozhoduje o rozdělení statků a rolí ve společnosti, aniž by věděl, jakou roli v ní sám zaujímá. Tím se má eliminovat zaujatost plynoucí z individuální sociální pozice. Podle Rawlse je to způsob, jak dosáhnout spravedlivého rozhodování.
Komunitaristé tuto představu zpochybňují. Tvrdí, že takto definovaná hypotetická situace nemůže v praxi nikdy nastat. Člověk je od okamžiku narození neoddělitelně propleten se světem, který je tvořen sítí vztahů, závazků a kulturních významů. Společensky i jazykově přebírá současné i minulé skutky a myšlenky – jak v horizontálním, tak v dějinně vertikálním smyslu.
Tato kritika se promítá i do pohledu na meritokracii. Klasická liberální představa, že úspěch je výsledkem individuálního úsilí, je podle komunitaristů zavádějící. Spoluvytváří nezaslouženou nerovnost mezi lidmi. Jedním z argumentů je dědictví – bohatství vytvořené jednou generací přebírá generace další. Druhým je fakt, že i ti nejschopnější a nejpracovitější těží ze společenských výhod, které nevytvořili sami, ale vznikly kolektivním úsilím.
🩺 Příklad: Profese lékaře
Pro názornost si vezměme profesi lékaře. Nabízí špičkové služby díky tomu, že má k dispozici moderní techniku, laboratoře, nemocnice, budovy a servisní personál. Absolvoval školu financovanou z veřejných prostředků, byl vyučován odborníky z různých specializací. Špičková lékařská péče tak není výsledkem práce jednoho mimořádně schopného jedince, ale týmu – a doslova generací – jiných profesí a lidí. Služba špičkového lékaře není výkonem jednotlivce, ale celého společenství, kde lékař je pouze jeho viditelná část.
🔍 Klíčové myšlenky komunitarismu
Identita člověka je formována jeho příslušností ke konkrétním komunitám – kulturním, náboženským, etnickým či sociálním
Morální a politické hodnoty by měly vycházet z tradic a praktik dané společnosti, nikoli z univerzálních abstraktních principů
Společenské dobro má přednost před individuálními právy – rovnováha mezi osobní svobodou a kolektivní odpovědností je klíčová
Občanská angažovanost a péče o veřejný prostor jsou považovány za základ zdravé demokracie
👤 Významní představitelé
Mezi filozofy spojované s komunitarismem patří Michael Sandel, Charles Taylor, Alasdair MacIntyre a Michael Walzer. Ačkoliv se sami za komunitaristy často neoznačují, jejich díla tvoří základ komunitaristického myšlení.
🏛️ Historické kořeny komunitarismu
Komunitarismus není novým fenoménem – jeho kořeny sahají hluboko do dějin filozofie. Již Aristotelés chápal člověka jako zoon politikon, bytost, která se realizuje skrze účast na životě obce. V jeho pojetí je etika neoddělitelná od politiky a dobro jednotlivce je úzce spjato s dobrem celku.
V novověku se k této myšlence vrací Hegel, který v Fenomenologii ducha i Základech filozofie práva zdůrazňuje význam etického života (Sittlichkeit) – tedy konkrétních institucí, jako je rodina, občanská společnost a stát, skrze něž se jedinec stává svobodným. Svoboda zde není izolovaná autonomie, ale schopnost být součástí vyššího řádu, který dává životu smysl.
Inspirací pro komunitaristy jsou také myslitelé jako Rousseau, který ve Společenské smlouvě klade důraz na obecnou vůli (volonté générale), nebo Tocqueville, jenž ve svém pozorování americké demokracie vyzdvihuje význam občanských sdružení a lokální angažovanosti jako protiváhy centralizované moci.
Nelze opomenout ani utopický socialismus, který v 19. století hledal alternativy k industriálnímu kapitalismu právě skrze komunitní formy soužití – od Fourierových falansterů po Owenovy kooperativní společnosti.
Mezi autory, kteří bývají uváděni jako inspirace komunitaristického myšlení, patří i Martin Heidegger. Ten jednak čerpá z presokratiků a tím rehabilituje představu společného základu bytí v ontologii, jednak ovlivnil hermeneutické myšlení Hanse-Georga Gadamera, které z Heideggera přímo vychází. Gadamerova filozofie porozumění je vždy zakotvena v tradici, jazyce a dějinách – tedy v komunitním horizontu.
🗣️ Na závěr
Přestože komunitarismus začíná na „komuni“, není to sprosté slovo – jak se v našich končinách mnozí domnívají. Naopak, může být klíčem k pochopení toho, co znamená být člověkem v propojeném světě. V době, kdy se individualismus dostává do krize, může právě komunitarismus nabídnout lék proti bolesti, kterou tato krize způsobuje.