Feed plný stínů
Post-influenceři Kešpíár, Kim a Duhy
Aneb jak algoritmus snědl pohádku k snídani a ještě si objednal slevový kód na dezert.
Kdysi dávno – a nebylo to zas tak dávno, že by ještě po zemi běhali dinosauři (leda ti s influencerskými účty) – existovalo něco kouzelného: pohádky.
Ano, pohádky! Příběhy plné smíchu, šašků a čertů, kteří dostávali pěkně na zadek. Největším frajerem všech jarmarků byl Kašpárek – maličký, střapatý, a tak vtipný, že by rozesmál i kamennou sochu. Kašpárek nebyl žádný model Instagramu. Neměl ani šest balíčků na břiše, natož placenou spolupráci na vitamíny pro psy. Ale měl něco lepšího: pravdu schovanou za úsměv.
Pak přišla doba lajků.
Smích nahradilo srdíčko. Místo palice na čerty jsme dostali selfie tyč (kterou můžete maximálně praštit sami sebe). Jarmark se přestěhoval do telefonu. Pohádky zmizely – protože pohádka má pointu, ale algoritmus má jen cíl: „Dej mi pozornost, teď hned, dělej, rychle!“
A svět? Svět se nezhroutil. Nezačalo pršet želé. Nepřiletěli obří křečci. Jen prostě... přestal vonět smíchem.
A právě do toho světa, plného blikajících notifikací a reklam na sušené brokolice, vstoupili tři podivíni.
Ne jako influenceři. Ani jako hrdinové. Ale jako glitch v Matrixu:
Kešpíár: s tetováním „cashPR“ na krku a ostrým jazykem, který by přeřízl i nejtlustší filtr v appce. Mistr ironie, co umí říct pravdu dřív, než stačíte zmáčknout „srdíčko“.
Kim: Zlatá holka (doslova, nosí zlatou mikinu), která mluví jen tehdy, když to opravdu má cenu – což je přibližně stokrát méně často než běžný influencer, ale stokrát silněji.
Duhy: Barevný, neuchopitelný glitch v systému. Někdy dívka, někdy kluk, někdy něco mezi – ale vždycky pravdivější než celý tvůj feed.
Mají mobily, ale nehrají hry. Mají sledující, ale neprodávají slevové kódy na detoxikační ponožky. Nezvou tě na „giveaway snů“. Zvou tě přemýšlet.
A jejich svět?
Není zelený a voňavý jako džungle z pohádek. Je to algoritmická džungle:
plná reklam na „nejlepší kefír na světě“,
plná trapných tanečků,
plná pravidel, která vymýšlí robot, co si myslí, že jsi hlavně pěkná hromádka dat.
A v téhle džungli – mezi sponzorovanými příběhy, fake úsměvy a miliony „autentických okamžiků schválených marketingem“ – blikají oni.
Jako maják. Jako bug ve hře, která je už dávno nefér. Jako připomínka, že existují i příběhy, co nesbírají lajky, ale otevírají oči.
Tohle není klasická pohádka. Tohle je Feed plný stínů. A Kešpíár, Kim a Duhy jsou ti, co mezi těmi stíny tichounce šeptají:
„Hej... ještě pořád můžeš být člověkem.“
Čtěte na podobné téma:
Post-influenceři Kešpíár, Kim a Duhy (rozcestník na obsah 12ti kapitol)