Stíhačka F-35: Kanadské postřehy

Technika 21. století

Nejen u nás se diskutuje kolem nákupu amerických bojových letounů F-35. Téma je to i v Kanadě. Server tamní vysílací společnosti CBC se svých čtenářů zeptal: Myslíte si, že stíhačky F-35 jsou čistě americké?


Rychlá odpověď: Kanada hraje v rámci jejich výroby důležitou roli. Výrobce Lockheed Martin uvádí, že do programu „pětatřicítek“ je v současné době zapojeno na třicet kanadských společností. Autorka článku na webu CBC News Laura Clementsonová píše, že nákup F-35 je jedním z nejvíce diskutovaných obchodů v nedávné kanadské historii. Letouny se vyznačují vysokou cenou a také vysokým politickým nábojem. Vzrůstající obchodní napětí se Spojenými státy spolu s otázkou kanadské suverenity (Trumpův apetit začlenit Kanadu do svazku Unie jako její 51. stát – LS) dokonce iniciovalo letos na jaře přezkoumání nákupu. Prozatím byznys stojí tak, že se Kanada zavázala ke koupi šestnácti strojů s opcí na odebrání až 88 letadel. (ČR jich plánuje pořídit čtyřiadvacet – LS.) Chauncey McIntosh, viceprezident společnosti Lockheed Martin, který má program výroby F-35 na starosti, o letounu říká: „Je to nejvýkonnější, nejodolnější a zároveň nejúčinnější (doslova nejvíc smrtonosný – the most lethal) stíhací letoun.“ Dodává, že Kanada je od samého počátku, tedy od konce 90. let, součástí výrobního programu. Nicméně zmíněné obchodní napětí s jižním sousedem opakovaně vyvolávají pochybnosti, jestli pořízení těchto stíhačem bylo ze strany Kanady správným rozhodnutím. Kanadská ministryně obchodu Melanie Jolyová stanici Radio-Canada řekla, že tlačí na firmu Lockheed Martin, aby Kanadě poskytla víc ekonomických výhod, má-li země v nákupu letounů pokračovat. Jeden letoun stojí podle typu (jsou tři základní verze A, B, C) mezi 82 a 100 miliony USD, přičemž cena za díly je zhruba 2,3 mil. USD. Podstatnou část ceny zahrnuje vývoj, konstrukci, avioniku, software, montáž, testování atp.

F-35A
Stíhačka F-35A · Foto: Donald R. Allen. Wikimedia Commons. Public Domain.

Tým CBC News měl vzácnou příležitost zúčastnit se exkurze v prostorách, v nichž je realizována americko-kanadská integrace a společné know-how, v závodě Air Force Plant 4 v texaském Fort Worthu. Jde o vládní komplex provozovaný firmou Lockheed Martin. Výrobní linka se rozkládá v délce jednoho a půl kilometru. Jen provoz jejího chladícího systému stojí měsíčně 1 milion USD. Na této špičkové moderní lince bylo vyrobeno přes tisíc dvě stě stíhaček, které byly nebo budou podány do dvou desítek zemí světa.

Společnost Lokheed Martin uvádí, že součásti F-35 se vyrábějí z 80 procent mimo Texas, kde dochází k finální kompletaci. Kanadský příspěvek zahrnuje kromě jiného montáž horizontálních ocasních ploch ve Winnipegu (provincie Manitoba), senzory pro letecké motory pocházejí z Ottawy a kompozitní materiály z Lunenburgu (provincie Nové Skotsko). Souhrnně bylo ale do celého programu F-35 zapojeno na sto kanadských firem. Kompletace každého stroje trvá přibližně půldruhého roku. Na začátku montážní linky má letoun pouze jedno křídlo a jak výrobní fáze pokračují, více a více se začíná podobat skutečné stíhačce. Televizní tým CBC provázel při exkurzi nejmenovaný zkušební pilot společnosti Lockheed Martin, který návštěvníkům ukázal některé prvky pocházející z Kanady. Na každém montážním stanovišti je obrazovka, na níž je zobrazeno, pro kterou zemi je letoun vyráběn, z jak velkého procenta je montáž dokončena a uvedeny jsou další klíčové informace. Tým CBC měl možnost vidět jeden ze šestnácti F-35 určených konkrétně pro Kanadu, který se nachází v první fázi montáže. Autorka reportáže také uvádí, že Kanada patří mezi osm zakládajících partnerských zemí programu F-35. Je členem Společného výkonného řídicího výboru (Joint Executive Steering Board), což znamená, že má právo spolurozhodovat o klíčových otázkách programu - o technických parametrech, nákladech, výrobních prioritách, vývoji nových verzí atp. Výrobní společnost uvádí, že aktuálně je do programu F-35 zapojeno, jak zmíněno v úvodu, přibližně 30 společností z Kanady, které zaměstnávají na dva tisíce Kanaďanů. Počet zapojených firem se ovšem v čase mění podle kolísání na straně poptávky.

F-35C
Stíhačka F-35C na letadlové lodi. · Foto: Derek Kelley. Wikimedia Commons. Public Domain.

Přestože federální vláda v Ottawě podepsala kontrakt na dodávku typu F-35A (stejně jako česká vláda – LS), v zemi javorového listu se vyrábějí komponenty pro všechny tři verze (A, B, C). Například ve městě Delta v provincii Britská Kolumbie se vyrábí část sklopného křídla pro stroje přistávající na letadlových lodích (F-35C), kterými kanadské ozbrojené síly nedisponují. Dalším, kdo se podílí na konečné podobě stíhačky, je kanadská pobočka francouzské firmy Stelia (dceřiná společnost Airbusu) sídlící ve zmíněném Lunenburgu v provincii Nové Skotsko. Továrna se nachází poblíž tamního přístavu, kdysi domova slavného závodního škuneru „Bluenose“, který je vyobrazen na kanadské deseticentové minci. Výrobním programem Stelie jsou kompozitní panely s vlastnostmi „stealth“ (radarem obtížně detekované). Určeny jsou pro všechny tři varianty F-35. Na výrobě stíhačky participuje také kanadská společnost Christie Digital, která má ve svém programu mj. projektory, obrazové procesory a LED displeje. Sídlí v ontarijském Kitcheneru, významném centru technologického vývoje a inovací. (Je zde souvislost s University of Waterloo, která se nachází v sousední části „dvojměsta“ Kitchener-Waterloo. Když jsem před lety kolem této univerzity projížděl, hostitel mi říkal, že také odtud přetahuje Bill Gates nejlepší mozky do firmy Microsoft – LS.) Kitchenerská společnost přispívá k úspěchu F-35 dodávkou nové generace 360°leteckých simulátorů tvořených modulárními panely s micro-LED technologií. Určeny jsou pro techniku pracující se zobrazovacím systémem AMAZE (Zero projektor s amorfním designem), který nabízí vysoký kontrast a jas a extrémně nízkou latenci (čas, který uplyne mezi pohybem pilota a aktualizací obrazu v simulátoru), což je klíčové pro trénink nočních letů.

Stíhačka F-35B
Stíhačka F-35B s kolmým startem a přistáním. · Foto: Nathan T. Beard. Wikimedia Commons. Public Domain.

Jako u nás: Stíhačky F-35 versus Gripeny

Zatímco kanadské společnosti těží ze svého zapojení do programu F-35, na všichni u severního souseda USA jsou přesvědčeni, že rozhodnutí vsadit na tyto letouny bylo moudré. Alan Williams, který v minulosti působil na postu náměstka na kanadském ministerstvu obrany, soudí, že pro hodnocení je zapotřebí zahrnout objektivní hlediska. Na otázku, zda je F-35 nejlepší stíhačkou, odpovídá, že je to velice diskutabilní. Je nutné bavit se nejen o kvalitách stroje, ale také o ceně a nákladech na provoz. Klade otázku, zda ve věci stíhaček chce vsadit vláda v Ottawě všechno na jednu kartu. A to je nutné zvážit. Pokud by Kanada zakoupila pouze šestnáct F-35 (dle stávajícího kontraktu), pak by se musela poohlédnout po jiných strojích, jimiž by svůj letecký park dovybavila. Někteří odborníci doporučují zaměřit pozornost na švédské Gripeny, které jsou levnější z hlediska provozních nákladů. Alan Williams tvrdí, že hodina letu Gripenu ve srovnání s F-35 vyjde v průměru šestkrát levněji (hodně přibližně - LS). Pro švédské stroje mluví také možnost, že by Saab mohl část výroby přesunout do Kanady. Naproti tomu argumentem pro F-35 je snaha vyhnout se modelu „smíšené vzdušné flotily“. Ať už to dopadne jakkoli, stávající park tvořený stroji CF-18 Hornet bude postupně zmenšován; CF-18 mají být vyřazeny ze služby v období let 2032 až 2035. Čím budou nahrazeny, se ještě uvidí; zatím se zdá, že největší šanci mají ef pětatřicítky.

Volně podle webu CBC News, odkaz:

https://www.cbc.ca/news/world/f-35-fighter-jets-us-canada-9.6939285

  • Sdílet: