Jak napsat klimatickou žalobu správně
Brno nebo Praha by si soudní spor zasloužily
Nález Ústavního soudu ve věci klimatické žaloby je v jednom konkrétním bodě hodně zajímavý. Dává v podstatě za pravdu mému nápadu, že se lze skrze zásahové žaloby domáhat toho, aby obce a města řádně plnily svoje povinnosti ve vztahu k nutnosti reagovat na změnu klimatu.
Ústavní soud: potřebujete zákon
Ústavní soud řekl: „Klíčovou otázkou v posuzovaném případě ale je, zda jsou to konkrétně žalovaná ministerstva, kdo má povinnost, které se stěžovatelé domáhají v žalobě. Tedy zda jsou (mohou být) žalovaná ministerstva původcem nezákonného zásahu, jak ho stěžovatelé vymezili v žalobě. Nejsou-li žalovaná ministerstva původcem zásahu, tedy žalovaný zásah nezpůsobují, nemohou od něho ani upustit a poskytnout stěžovatelům to, čeho se zásahovou žalobou domáhali…
Žaloba, kterou zvolili stěžovatelé, slouží k ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu… V obecné rovině platí, že brojí-li žalobce proti tvrzenému nezákonnému zásahu správního orgánu spočívajícímu v jeho nečinnosti (jiné než vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení), může být správní zásahová žaloba úspěšná jen tehdy, ukládá-li ústavní pořádek či zákon žalovanému správnímu orgánu povinnost, která odpovídá ‚plnění‘ požadovanému žalobcem.“
Co říká stavební zákon
V § 39 písm. písm. l) a m) zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon stanoví tyto úkoly územního plánování, které plní obce a města ve veřejném zájmu:
vytvářet a stanovovat podmínky pro snižování nebezpečí v území, zejména před účinky povodní, sucha, erozních jevů a extrémních teplot,
uplatňovat požadavky na adaptaci sídel a uspořádání krajiny vyplývající ze změny klimatu.
Z toho lze dovodit, že samosprávy mají při územním plánování povinnost vydat územně plánovací dokumentaci v takové podobě, aby pokud možno skutečně chránila území a lidi před suchem, před extrémními teplotami a aby byla v územních plánech nastavena reálně fungující adaptační opatření reagující na změnu klimatu.
Bude první Brno nebo Praha?
Územní plány, které vymezují přehršel zastavitelných ploch a umožňují vybetonovat každičký centimetr čtvereční a naopak vůbec se nezabývají suchem, tepelnými ostrovy nebo adaptačními opatřeními, mohou představovat nezákonný zásah.
Pražský Metropolitní plán (jestli bude ten klenot kdy vydaný) nebo nový Územní plán města Brna jsou jistě horkými kandidáty na takový soudní spor.