Česká vysokorychlostní železnice jako náklady na obranu NATO

ESG

Myšlenka, že železnice slouží jen cestujícím a nákladům, je už minulostí. Nový návrh think-tanku Puls pod vedením Martina Hausenblase ukazuje, že plánovaná vysokorychlostní trať Praha–Norimberk může být vnímána i jako součást obranné infrastruktury NATO. Zkrácení trasy z 364 km na 308 km, výstavba 44 km odbočky od Plzně a 8 km tunelu pod Českým lesem není jen o minutách navíc pro cestující – je to o hodinách ušetřených při přesunu jednotek a techniky.


Zařazením do alianční logistické sítě by se tato trať stala strategickou tepnou, kterou lze využít při krizových scénářích. Náklady by se tak mohly evidovat nikoli pouze jako investice do dopravy, ale jako součást obranného rozpočtu.

Podobný příběh se odehrává na severovýchodě Evropy. Rail Baltica, 870 km dlouhý projekt standardního evropského rozchodu, má civilní význam, ale i zásadní vojenský rozměr. V případě hrozby ruské agrese umožní rychlý přesun vojsk ze západu na východ. Financována až z 85 % z fondů EU, propojí Estonsko, Lotyšsko a Litvu s evropskou železniční sítí. Vojenský aspekt se dostal na roveň ekonomickému – a přestože projekt čelí zpožděním a skokovému růstu nákladů, jeho obranný význam je politicky neoddiskutovatelný. Vysokorychlostní železnice v Česku i v Pobaltí ukazují, že moderní dopravní projekty se mění v obrané koridory. Pro Česko to znamená:

  • Rychlé propojení s Německem jako klíčovým partnerem v NATO.

  • Zvýšení kapacity pro přesuny vojenské techniky a zásob.

  • Možnost kofinancování z obranných kapitol, protože trať plní funkci vojenské infrastruktury.

Pokud budou tyto projekty vnímány čistě civilně, půjdou náklady jen na vrub dopravy. Pokud ale přijmeme „pobaltskou logiku“, můžeme české VRT zařadit mezi náklady na obranu NATO – což otevře nové možnosti financování a urychlení výstavby.

V době, kdy se hranice mezi civilní a vojenskou infrastrukturou stírá, dává smysl, aby Česko své vysokorychlostní tratě prezentovalo nejen jako dopravní modernizaci, ale i jako součást alianční obrany. Pokud může být Rail Baltica vnímána jako obranný projekt, pak i VRT Praha–Norimberk může být „českou obrannou kolejí“. A když se náklady na ni započítají do rozpočtu na obranu, nebude to jen účetní trik – bude to upřímné přiznání, že koleje mohou chránit stejně jako tanky.

  • Sdílet: