Parlament začal vařit e-guláš ze stavebního zákona
Pozor na informace o změnách územních plánů
Jestliže jste doteď považovali nový stavební zákon za značně psychedelickou normu tak jako my, jsme zvědaví, co si budete myslet po tom, co nabude účinnosti jeho další novela, kterou začala projednávat Poslanecká sněmovna. Mimořádně „vtipná“ bude situace zejména pro vlastníky nemovitostí, kteří se budou snažit získat informace o tom, jakáže změna územního plánu se v jejich obci právě projednává. Když si nedají pozor, může to dopadnout s jejich pozemky hodně zle.
Od 1. 7. 2024 funguje pro zveřejňování dokumentů v rámci územního plánování Národní geoportál. Není to zas tak špatná záležitost, jen do něj pořizovatelé nahrávají texty a grafické podklady patrně značně nahodile, i když by systém už měl celkem dobře fungovat (řada úředníků tam totiž všechno potřebné vkládá). Proto je pro vlastníky rozhodně rozumnější spoléhat se raději na úřední desky, jak fyzické, tak ty dostupné dálkově, patřící úřadu, který územní plán, jeho změnu nebo stavební uzávěru tzv. pořizuje, tedy vede proces územního plánování (tím úřadem je někdy úřad obce, pro kterou se územní plán chystá, a někdy ne, podle situace).
Řešená novela stavebního zákona do Národního geoportálu a zveřejňování v něm hází vidle a říká: „Stanoví-li tento zákon, že ministerstvo nebo pořizovatel vkládá dokument do národního geoportálu územního plánování nebo zveřejňuje dokument v národním geoportálu územního plánování, je tato povinnost v přechodném období splněna, pokud je ministerstvo nebo pořizovatel zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup s uvedením data jeho uveřejnění. Adresu zveřejnění zašle pořizovatel nadřízenému orgánu.“ Přechodné období má zatím končit 30. 6. 2025. Současně je třeba si ověřit, jestli přece jenom vaše obec do geoportálu nevkládá, protože to, co už v něm zveřejněno je, dopady mít bude (pokud novela projde tak, jak vypadá teď). Uf. Dobrej zmatek, ne?
Zásadní otázkou, kterou bychom si měli klást je, proč se advokátní kanceláře, které stavební zákon dávaly na zakázku Hospodářské komory dohromady (tedy zcela mimo standardní legislativní proces), nad nějakým podobně nastaveným přechodným obdobím nezamyslely. Každému přece muselo být jasné, že je toho třeba jako soli, protože nové systémy vytvářené státem nemusí fungovta na 100%. Platí zkrátka, že kdyby nebyl stavební zákon takový právní aušus sepsaný ve prospěch developerů, nemuselo dojít vůbec k žádným potížím a vše mohlo šlapat (v ideálním případě nemusel žádný nový stavební zákon ani vzniknout). Nicméně vzhledem k tomu, že se nezdá, že by nad tím přemýšlel někdo jiný než já, vzdávám se naděje, že by byla z celé aféry vyvozena alespoň minimální odpovědnost. Co už, tak to holt chodí, co svět světem stojí, a rozčilování nikam nevede.
Namísto filozofování je třeba upozornit vlastníky pozemků, aby nespoléhali na Národní geoportál a na to, že se díky němu dozví, co se v jejich obci děje, jinak promeškají možnost bránit svá práva a utřou nos i u soudu. Nezbude jim zkrátka nic jiného, než nadále sledovat veřejné vyhlášky na úředních deskách pořizovatelů, jak tomu bylo doteď a nespoléhat na žádné novoty. Štěstí totiž přeje jen aktivním vlastníkům.
Co přesně že nový stavební zákon znamená za revoluci ve stavebním právu, jak nám bylo celou dobu předkládáno, to vám nepovím, i kdybyste mne mučili. Raději se mne zeptejte, jak se do územního plánování zapojit, jak sepsat připomínku a jak se bránit u soudu. O tom dokážu poutavě povídat celé hodiny.