Blogosvět.cz logoBlogosvět.cz logo

Kupujeme poslední auto

Asi budu v některých kruzích pro smích, ale já jsem velmi spokojený řidič Fordu Galaxy, rok výroby 2011. A ano, znám ten vtip, že když chci dobré auto, tak si nikdy nemám kupovat nic na „F“ – Ford, Fiat a fšechno francouzský.


Galaxy je trochu víc poruchová, to je pravda, ale tak hrozné to není a následují samá pozitiva – skvěle to jezdí, skvěle to sedí, dá se v tom luxusně spát, protože sedadla složíte do roviny, naložíte sedm lidí, jízdní kola nebo kuchyňskou linku a mám dlouhodobou spotřebu okolo 6 l / 100 km. Ze všech těch vozů, co jsem kdy řídil nebo vlastnil, je tohle rozhodně nejpraktičtější.

Zjistil jsem bohužel nedávno, že Galaxy už se nebude vyrábět. Takže jsem na poslední chvíli objednal nové. To staré má už něco najeto a když slyším ty zprávy z brusele, tak jsem si říkal, že ještě jednou v životě objednám auto, co přejede Českou republiku na jeden zátah a se zapnutým topením. Není to nějaká rozmařilost, potřebuju to.

Co bylo ale fascinující, byl ten nákupní proces.

Mladší asi netuší, o čem je řeč, ale dříve, když jste si objednávali auto, tak jste si to užili. Sedli jste si s pánem, který byl mimochodem hrdý na svoji práci, v autosalonu a už to jelo. Začínalo se vždycky výběrem motorizace, tak tři až čtyři bývaly na výběr, k tomu dva až tři stupně výbavy, barva, tohleto a támhleto. Dneska? V nabídce byla jedna motorizace, 2,5 litrový benzínový hybrid, málem to nebylo nikde ve specifikacích napsané, asi se stydí za to, že není na výběr, všude byly hlavně informace, jak to má nízké emise. Diesel pochopitelně není, to je sprosté slovo. Uznávám, mohlo to dopadnout hůř, hybrid tohoto typu (nikoliv plug in) se mi zdá super řešení, zase takový ropák nejsem a podle zkušeností, které jsem posbíral po netu, bych se mohl se spotřebou dostat někam k pěti litrům.

Nepřipadá vám to jako bomba? Sedmimístné auto, motor, který neslyšíte, pohodlí jako kráva a doveze vás to 100 km na deset piv paliva. Tohle je jako špatně? Já znám málo tak dokonalých vynálezů podporujících osobní svobodu, jako je moderní spalovací motor. Něco takového zakázat je asi stejné, jako … no jako zakázat osobní svobodu.

Pak jsme s pánem vozidlo konfigurovali. I když, co chcete konfigurovat, když máte jeden stupeň výbavy a v tom je v podstatě všechno. To bohužel mimochodem znamená, že auto má spoustu funkcí, které nechci, takže to byla taková down-konfigurace. Vysvětlím.

Osobně bych si klidně koupil Galaxy v základní výbavě bez veškeré elektroniky. Jsem sice pitomec, kterému je potřeba vysvětlit, jak má zapnout moderní mikrovlnnou troubu, ale zase takový pitomec nejsem, abych neuměl otevřít okno klikou a couvat bez senzorů. Ale takhle si poskládat výbavu, to šlo možná před dvaceti lety. Asi si říkáte, měl si, chytrák jeden, objednat Dacii (viz video Honzy Homoly zde), jenže já jsem chtěl tohle auto kvůli loajalitě k modelu, mám své zkušenosti a doufám, že už je na furt. V budoucnu rozhodně e-auto kupovat neplánuju, hodlám se v Galaxy dočkat konce (svého nebo klimafanatismu, uvidíme, co nastane dříve).

Kromě toho mám rád věci pod kontrolou. Takže například naprosto nesnáším, když mi motor zhasne jenom proto, že zastavím na červenou, v tu chvíli vozidlo opouštím ve stavu jako svého času Michael Douglas. Jinými slovy řečeno, v moderních autech hledám jako první tlačítko na vypnutí „systému“ Start-Stop a pokud se k němu musím složitě proklikávat v nějakém škodováckém infotainmentu, tak děkuji nechci.

Navíc si prý nechávám malé rozestupy, takže takové ty výstražné systémy, kdy se celé auto třese jako raketa Starship, protože si senzóry myslí, že se řítíme do zdi, nebo třeba adaptivní tempomat, který mi zpomalí zrovna když chci předjíždět, to opravdu nepotřebuji. Kdybych chtěl na ježdění něco svéhlavého, koupím si koně. Chci to řídit (!) a když se řítím do zdi, tak já aspoň vím, proč to dělám. Třeba budu tuhle funkci v budoucnu potřebovat. Uvedené i další inovace tedy nejsou pro mne a pokud se nedají snadno inaktivovat, není pro mne ani to auto.

S pánem v autosalonu jsme proto neřešili, jaké skvělé fíčury nový Galaxy má, ale jak je jednoduše vypnout. V podstatě bláznovství. Sedíte za volantem a necháváte si ukazovat, kde se co vypíná, abyste měli jistotu, že to budete ovládat vy a ne opačně.

Nejhorší na tom je, že bych klidně se starou Galaxy vydržel dalších pět let bez problému, čímž bych krásně přispěl k vysokému průměrnému věku českého motoparku. Nákup byl motivován velmi významně faktem, že už nebudou. Ani Galaxy, ani auta. Žiju v reálném světě.

Pokud se vám to zdá absurdní, tak mně rovněž. Je to „soda okolností“. Absurdní jednání motivované absurdní realitou způsobenou absurdní agendou klimatického náboženství skrytého v poslední době zejména pod nezpochybnitelnou myšlenkou Green dealu.

Mimochodem, dnes v roce 2023 je naším – nebo možná spíš vaším cílem evropská klimatická neutralita v roce 2050. Zkuste si nahradit číslo 20 číslem 19. Osobně si vůbec nemyslím, že kdokoliv v roce 1923 dokázal naplánovat rok 1950. Třeba jeden fanatik prováděl v roce 1923 v Mnichově tzv. Pivní puč jako v podstatě první krok na cestě ke svému plánu něčeho, čemu se někdy říká tisíciletá říše, která pak trvala dvanáct let a v roce 1950 po ní pes neštěkl. A jistě bychom našli řadu dalších příkladů.

I my dnes žijeme mezi fanatiky. Neprovádí násilné puče, hlasují, až prohlasují. Ty méně povolné prohlasovat uplatí dotacemi. A bezpečně vědí, co bude v roce 2050, vědí, co „musíme“ a hlavně „nesmíme“. A valí se to pořád kupředu – aktuálně při tlačení nové legislativy již otevřeně „Evropská komise přiznává, že aplikací navrhovaného zákona může dojít „k dočasnému omezení“ svobody podnikání, svobody v uzavírání smluv nebo práva na vlastnictví, které jsou chráněny Listinou základních práv a svobod občanů EU.“ Přihlaste se, komu to ještě nedošlo?

Nevím, co se myslí tou dočasností, ale dočasný pobyt sovětských vojsk u nás trval 23 let, což ukazuje na celkem dlouhý evropský klimalager. Děkuji nechci. Asi časem odjedu v Galaxy do nějaké mimoevropské galaxie, kde bude legální kupovat benzín. A že těch zemí bude i v roce 2050 dost, o tom zase nepochybuji já.

Není nic horšího, než když hlupák dostane myšlenku, o níž nepochybuje. (Karel Kryl)

  • Sdílet: