Třetí chrám jako symbol naplnění lidskosti, milosrdenství a spravedlnosti

Válka v Gaze a chrám lidskosti. Úvahy nevěřícího.

Za hrůzami války v Gaze se mimo jiné skrývají i motivace náboženských fanatiků. Nevíme, jak velkou hrají roli, zda zásadní nebo okrajovou. Jde o přípravu vybudování Třetího chrámu a uspíšení příchodu Mesiáše. Jenomže tomu překáží Skalní dóm a mešita Al Aksá, které by nejraději zbourali a vyvolali Armagedon. Co když se ale hluboce mýlí? Co když podporou genocidy v Gaze nejenže nejednají v souladu s Boží vůlí, ale proti ní?


Náboženská hnutí usilující o vybudování Třetího chrámu

Třetí chrám, mesiášský věk a Armageddon

Vybudování Třetího chrámu bude podle Bible spojeno s mesiášským věkem, během něhož na zem sestoupí Mesiáš a nastane období spravedlnosti a lidskosti.

Tomuto období má podle Bible předcházet globální válka - Armageddon. Je zde také praktický problém. Za jediné místo vhodné k vybudování Třetího chrámu je považována Chrámová hora. Jenomže na ní už jsou Skalní dóm a mešita Al Aksá. Ty stojí stavbě Třetího chrámu v cestě a zřejmě by bylo nutné je předtím zbourat nebo alespoň narušit. To by vyvolalo mohutný odpor muslimského světa vedoucí ke globální válce.

Připadá vám to šílené? Mě také. Ale to bohužel neznamená, že jde o pouhou pohádku.

O vybudování Třetího chrámu v blízké budoucnosti usilují někteří významní izraelští a američtí politici. Zatím to neříkají "naplno", protože vědí, že by narazili na tvrdý odpor. Kdo kromě náboženských fanatiků (a zbrojařských firem) by mohl mít zájem na rozpoutání Armageddonu? Ale zkoušejí o tom mluvit alespoň mezi svými. A budete překvapeni, jak rozsáhlé přípravy na stavbu Třetího chrámu probíhají.

Někteří z významných izraelských politiků usilujících o stavbu Třetího chrámu

Ministr financí současné izraelské vlády Bezalel Smotrič nejenže výstavbě Třetího chámu vyjadřuje podporu, ale dokonce je ochoten se podílet na jejím financování.

Ministr národní bezpečnosti a podporovatel sionistického terorismu Itamar Ben Gvir vedl nedávno provokace na Chrámové hoře a vyjádřil se, že kdyby mohl, postavil by na ní synagogu.

Poslanec Knesetu Jicchak Pindrus v dubnu 2024 veřejně prohlásil: "Doufáme, že tam brzy bude postaven Třetí chrám a budeme tam moci jíst z pesachových obětí."

Rozsáhlejší, i když trochu starší informace jsou uvedeny zde:

Meet Israeli leaders who support Temple Movement and want to destroy Al-Aqsa | ummid.com

Významní američtí politici podporující stavbu Třetího chrámu

Ministr obrany Spojených států Pete Hegseth uvedl v r. 2018, že „není žádný důvod, proč by zázrak obnovení chrámu na Chrámové hoře nemohl nastat“, a „může se to stát“.

Ministr zahraničí USA v letech 2018 až 2021 Mike Pompeo během své návštěvy Jeruzaléma veřejně prezentoval model Třetího chrámu.

Velvyslanec USA v Izraeli Mike Huckabee je známý svým prohlášením: "Ti, kteří žehnají Izraeli, budou požehnáni, ti, kteří ho proklínají, budou prokleti.

Poznámka: Toto je pro pochopení postojů radikálních evangelických sionistů podstatné. Tito lidé vnímají veškeré informace o Izraeli skrze filtr, který říká, že kdo žehná Izraeli, bude požehnán a kdo, ho proklíná, bude proklet. Jejich vnitřní nastavení jim tedy znemožňuje vnímat jednání Izraele objektivně, natož kriticky.

Stoupenci snah o vybudování Třetího chrámu jsou i hlavní Trumpovi poradci Jared Kushner, Jason Greenblatt a David Friedman.

Důležitým volebním blokem a zdrojem politických darů pro Republikánskou stranu jsou křesťanští sionisté. Jejich nejvýznamnější organizace CUFI (Christians United for Izrael) vychází z přesvědčení, že existence státu Izrael je podmínkou pro naplnění proroctví o konci časů a o druhém příchodu Ježíše Krista na Zemi.

Přípravné kroky k ustanovení a provozu Třetího chrámu, které jíž byly provedeny

Přípravou založení a provozu Třetího chrámu se v Izraeli zabývá Chrámový institut (Temple Institut, Machon ha-Mikdaš). Chrám má být postaven na Chrámové hoře.

Podařilo se jim už vytvořit digitální 3D model moderního chrámu včetně vybavení jako minibarů, podzemního parkoviště, klimatizace, výtahů, atd., vše v souladu s halachickými předpisy. Chrám bude vybudován tak, aby odpovídal proroctvím Ezechiela. Institut již vytvořil zhruba 90 chrámových předmětů, včetně kněžských oděvů, stříbrných trubek a dalších rituálních nástrojů.

Specifickou částí přípravy je chov "bezchybných" červených jalovic, jejichž popel bude využit k očistným rituálům chrámových kněží. Kněze vyškolené pro službu v chrámu Institut již má.

Záhadná role Benjamina Netanjahu

Benjamin Netanjahu se ve svém mládí postupně setkal se dvěma rabíny, kteří mu předpověděli, že to bude on, kdo předá vládu nad Izraelem židovskému mesiáši.

První setkání se odehrálo v r. 1984 a bylo s rabínem Menachemem Mendelem Schneersonem, známým jako "Lubavičský rebbe". Tento rabín byl výjimečnou osobností. Mnozí jej považovali za caddika (tedy za mysticky spravedlivého), někteří dokonce za mesiáše, což on popíral. Byl známý svým sebezapřením, pokorou a duchovností. Benjaminu Netanjahu předpověděl, že bude mít mnoho nepřátel („Musíš bojovat se 119 lidmi… neznepokojovat se tím, protože Bůh je na tvé straně.“) a že mesiášovi předá vládu: „Doufám, že mu budeš moci předat klíče Mesiáše, a nastane úplné a pravé vykoupení.“

Co Benjaminu Netanjahu sdělil rabín Jicchak Kaduri během jejich setkání v r. 1997, známe pouze z odhadu jiného rabína Šmuela Šmueliho, protože Kaduri pošeptal své poselství Bibimu do ucha. Šmueli později tvrdil, že Kaduri prorokoval, že: "Netanjahu bude v úřadu dlouho a až poté přijde Mesiáš." Kaduri byl mystikem žijícím v chudobě, který se plně věnoval studiu Kabaly. Založil dokonce školu pouze pro zasvěcené, v níž učil tajné kabalistické nauky.

Mezikrokem pro příchod mesiáše by bylo obnovení Velkého Izraele (Greater Israel). Není zřejmé, jaká všechna území by Velký Izrael obsahoval. Zda pouze území "od řeky k moři" (reciproční palestinský slogan bývá označován za genocidní), nebo zda dokonce mnohem více, včetně částí území arabských států: Libanonu, Egypta, Jordánska, Saudské Arábie, Iráku a Turecka.

Víme však, že nedávno Netanjahu prohlásil, že "se nachází na historické a duchovní misi a že cítí spojení s Velkým Izraelem".

Úvahy nevěřícího o náboženství a o Bohu

Svět za oponou a problémy s náboženstvím

Úvaha o tom, že podstatě světa přes veškerý vědecký pokrok ani trochu nerozumíme a že možná existuje nějaký svět za oponou, na projevy jehož existence narážíme jen výjimečně a v jistém smyslu neopakovatelně, je velmi přirozená.

Odpovědi na základní otázky, které jsou s touto úvahou spojené, většinou dávají různá náboženství a ideologie. Hlavní problém s oběma spočívá v tom, že si nárokují znalost absolutní pravdy, právo na vyvolenost a na trestání odpadlíků a rouhačů. Přičemž tušíme, že nikdo, kdo by skutečně znal "konečnou pravdu", by necítil potřebu trestat ty, kdo ji neznají.

Stát se stoupencem konkrétního náboženství nebo konkrétní ideologie by bylo spojeno se ztrátou svobody ducha. Náboženství vyžaduje poslušnost, která může být zneužita.

Svaté texty, hypotéza Boha, proroků a problém komunikace

Představme si na chvíli, že skutečně existuje bytost, která je v porovnáním s člověkem "nekonečně" vědoucí, spravedlivá, milosrdná a soucitná. A že se skutečně občas pokusí někoho z lidí z důvodů, které zná jenom ona, "popostrčit".

Jednou z možností je, že k němu promluví. A pokud to někdo zapíše, je z toho Boží řeč, která se může proměnit v dogma, pro které se masy lidí budou dříve nebo později ochotné navzájem vraždit.

Jenomže kvalita komunikace není omezena pouze kvalitou vysílače, ale i přijímače. Bůh, pokud by existoval, by prorokům mohl sdělovat pouze to, co by byli schopni v daném okamžiku pochopit. Nemohl by jim vysvětlit přesný kontext svého sdělení platný na věky věků, tedy i na další tisíce let, protože by to bylo nad možnosti jejich chápání. Proto nemá a snad ani nemůže mít smysl brát znění svatých textů doslova stovky let poté, kdy byly napsány.

A kromě toho, občas se stává, že přijímač nerozpozná zdroj. Že lidská bytost považuje projevy vlastních nenaplněných tužeb, předsudků, obav nebo nenávisti za hlas Boží.

Bůh, svědomí a ego - osobní pohled na hypotézu Boha

Netuším nic o Bohu, ani o tom, zda existuje. Ale myslím si, že, pokud by existoval, obracel by se k lidskému svědomí a nikoliv k lidskému egu.

To by podle mne znamenalo, že pokud Bůh existuje, pak žádný z takzvaných "velkých lidí" s ním neměl nic společného. Protože v našem běžném chápání vyrůstá velikost člověka z jeho ega a nikoliv z jeho svědomí. Lidé, kteří jsou vedeni výhradně svým svědomím, jsou pro tento svět (v lepším případě) neviditelní.

Třetí chrám jako chrám lidskosti

Vyjděme opět z hypotézy existence Boha. Předpokládejme, že jde o bytost nesrovnatelně moudřejší, mocnější, spravedlivější a milosrdnější než jakýkoliv člověk. A, že jeho cílem ve vztahu k nám není vést nás do temnoty vzájemného týrání a zabíjení, ale ke světlu poznání a lidskosti.

Cílem této cesty ke světlu poznání a lidskosti má být podle židovské tradice Mesiášský věk (hebrejsky Olam Ha-Ba — „svět budoucí“), tedy období míru, harmonie a duchovní jednoty, kdy lidé žijí v rovnosti a spravedlnosti.

S mým vnímáním této problematiky nejvíce rezonuje článek:

The Messianic Age in Judaism: Visions of Peace and Harmony • Philosophy Institute

o chápání mesiášského věku v Judaismu, z něhož uvedu několik citátů, které považuji za důležité. Nejprve o jeho podstatě:

"V této éře se hluboké duchovní a etické pravdy, které byly doménou proroků, mudrců a mystiků, stanou přístupnými všem lidem. Nevědomost, kterou judaismus považuje za hlavní příčinu zla a utrpení, bude odstraněna. Lidé budou instinktivně rozeznávat dobré od špatného a pokušení jednat neeticky se výrazně zmenší nebo zcela zmizí."

"... mesiášský věk bude zahrnovat zásadní změnu v samotné lidské přirozenosti. Zlé sklony (jecer hara), které ženou lidi k sobectví, násilí a morální zkaženosti, budou buď odstraněny, nebo přeměněny v sílu dobra. K této změně nedojde prostřednictvím vnějšího nátlaku, ale prostřednictvím vnitřní transformace, která učiní etické chování přirozeným a snadným."

"... lidé konečně naplní svůj potenciál jako bytosti stvořené "k obrazu Božímu". Intelektuální, tvůrčí a duchovní schopnosti, které byly omezeny morálním zmatkem a sociální dysfunkcí, budou vzkvétat bezprecedentním způsobem."

Podle výše uvedeného by mělo jít o hlubokou vnitřní proměnu většiny lidstva (tedy nikoliv pouze Židů) směrem ke spravedlnosti, lidskosti a hlubokému poznání sama sebe. Nemělo by jít o nadvládu nikoho nad nikým, ale o duchovní transformaci.

Článek se také vyjadřuje o významu Třetího chrámu v této vizi:

"Ústředním bodem mesiášské vize je obnova Jeruzaléma jako duchovního centra pro celé lidstvo. Třetí chrám bude znovu vybudován a bude sloužit nejen jako místo uctívání pro Židy, ale také jako "dům modlitby pro všechny národy".

Tento univerzální aspekt je rozhodující – mesiášský věk nebude o židovské nadvládě, ale o tom, že Jeruzalém bude sloužit jako duchovní maják, který přitahuje všechny národy k etickému monoteismu a morálnímu životu."

A právě toto je pozoruhodné. Podle této vize má být Třetí chrám domem modlitby pro všechny národy. Z toho lze usoudit, že svaté stavby jiných náboženství by nejenže neměly Třetímu chrámu vadit, ale spíše by je měl v nějakém smyslu zahrnovat. Přítomnost Skalního dómu a mešity Al Aksá na Chrámové hoře by tedy neměla být Třetímu chrámu překážkou, ale měla by být jeho vítaným obohacením.

Jenomže zatím to tak nevypadá. Ani judaismus, ani křesťanství, ani islám nehodlají ze svého vlastnictví absolutní pravdy ustoupit. Jak je možné, že abrahámovská monoteistická náboženství jsou vysoce netolerantní a to nejen ke zcela odlišným náboženstvím, ale dokonce i ke svým vlastním variantám?

Jako by vyznávala: "V mesiášském věku všichni rozpoznají a uznají Pravdu. Ale bude to Naše Pravda!"

Možná to vzniklo v souvislosti s tím, že judaismus, křesťanství a islám učí, že existuje jeden jediný Bůh a že jiná božstva jsou buď chybná, falešná nebo přímo kacířská. Odtud už není daleko k mylné představě o vlastnictví "nejhlubší Pravdy", která pak vede k násilné netoleranci.

Jenomže mesiášská doba, pokud nastane, bude vyžadovat otevřenost hlubokým duchovním a etickým pravdám, které přesahují veškerá dogmata.

Podívejme se nyní, kdy podle judaismu nastane mesiášský věk:

"Talmud ve skutečnosti od takových výpočtů (kdy nastane mesiášský věk) odrazuje a naznačuje, že Mašiach přijde, až budou vhodné podmínky – buď, když se lidstvo stane dostatečně spravedlivým, nebo paradoxně, když se morální podmínky stanou tak špatnými, že se Boží zásah stane nezbytným."

Podle výše uvedeného textu lze nástup mesiášského věku uspíšit jedním ze dvou protichůdných způsobů:

  • První z nich je snaha o spravedlivé a milosrdné jednání. Je to pomalá cesta založená na trpělivé, neokázalé snaze mnoha jedinců o podporu milosrdenství a spravedlnosti vyžadující hluboké poznání sama sebe.

  • Druhý spočívá v odhození morálních zábran. Je to rychlá, ale hrůzná cesta spoléhající se na vlastní vítězství a následnou dominanci. Ti, kdo ji zvolili, věří tomu, že plní Boží plán. Věří v moc vnějších symbolů, jako jsou posvátné jalovice, rituální čistota, ve fyzickou stavbu, kterou nazývají chrámem. Ale staví se proti smyslu toho všeho a jménem Boha se dopouštějí zločinů na nevinných lidech. Bůh, kterého takto vzývají, není Bohem svědomí, ale bohem ega.

Vypadá to tak, že strůjci genocidy v Gaze se rozhodli přivolat Boží zásah násilím. Jako by preferovali druhý způsob uspíšení mesiášského věku: zhoršit morální podmínky našeho světa až tak hluboko, že Boží zásah bude nezbytný. Avšak v tom případě nebude namířen proti jejich nepřátelům, ale proti nim samotným. Neboť nejednají ve shodě s Boží vůlí, ale proti ní.

Hlavní zdroje infromací (kromě diskusí s AI)

Israeli Finance Minister Smotrich backs building a Jewish temple on Al-Aqsa site - Türkiye Today

Temple Mount: the politics of Judaism's holiest site | The Week

Israeli minister Ben-Gvir says he would build synagogue on Al-Aqsa compound | Al-Aqsa Mosque News | Al Jazeera

Israeli Knesset member calls for building ‘3rd temple' at Al-Aqsa mosque | News

The Untold Story of Christian Zionism's Rise to Power in the United States

Temple Institute Raises Funds For Draft Plans For 3rd Temple - Worthy Christian News

Temple Institute - Wikipedia

Watch: Plans for Third Temple Have Begun | Israel National News

Recruiting priests, preparing plans are part of Ben-Gvir’s plan to build a ‘Third Temple’ in Al-Aqsa | Politics – Tel Aviv Tribune

Netanjahu řekl, že má „duchovní poslání“ a souzní s vizí Velkého Izraele - Seznam Zprávy

Netanyahu says he's on a 'historic and spiritual mission,' also feels a connection to vision of Greater Israel | The Times of Israel

Messianism and the Israel-Palestine Conflict | Faculty of Arts and Sciences

'The Rebbe's message to Netanyahu – a prophecy for today' | Israel National News

Netanyahu hints at miracle before being dethroned: 'God is on my side' - Israel365 News

Netanyahu Wins Election After Rabbi Predicts He will be Israel's Last Prime Minister before Messiah - Israel365 News

(PDF) The Third Temple? An Exploration of Jewish, Christian, and Islamic Perspectives within a Christian Framework

Messianic Age - Wikipedia

Musar as a Challenge to the Justification of Mass Killing — Sources Journal

Tikkun olam - Wikipedia

The Messianic Age in Judaism: Visions of Peace and Harmony • Philosophy Institute

  • Sdílet: