Vzhledem k tomu, že po zveřejnění svého textu Mojžíš byl Egypťan jsem dostal mnoho děkovných dopisů za svou objevnou práci v biblistice, musím uvést na pravou míru, že nejsem autorem tohoto názoru a že má role v tomto výzkumu je čistě publicistická a nikoliv vědecká. Tak telegraficky a pomocí ai.

🏺 Mojžíš jako Egypťan: Freudova teorie a její ozvěny

Sigmund Freud ve své poslední knize Muž Mojžíš a monoteistické náboženství (1939) předložil odvážnou hypotézu: Mojžíš nebyl Hebrejec, ale Egypťan, pravděpodobně příslušník vyšší vrstvy, který přijal myšlenku monoteismu z náboženské reformy faraona Achnatona. Freud tvrdil, že Mojžíš byl později svým lidem zavražděn, a tato událost se podle něj zapsala do kolektivního nevědomí Židů, což ovlivnilo vývoj náboženství i psychologii národa.

🔍 Freudova motivace a metoda

Freud nevycházel z historických nebo archeologických důkazů, ale z psychoanalytické interpretace náboženských dějin. Mojžíšova egyptská výchova, jak ji naznačuje biblický příběh (nalezení u Nilu egyptskou princeznou), mu sloužila jako základní opěrný bod. Freud spojil Mojžíšův monoteismus s Achnatonovým kultem boha Atona, který byl prvním známým pokusem o zavedení výlučného božstva v Egyptě.

📚 Rozšíření teorie: Ahmed Osman

Egyptolog Ahmed Osman posunul Freudovu hypotézu ještě dál. Ve svých knihách tvrdí, že Mojžíš a Achnaton byli jedna a táž osoba. Podle Osmana byl Achnaton vyhnán z Egypta spolu se skupinou Semitů, a jeho příběh se transformoval do biblického vyprávění o Mojžíšovi. Osman spojuje jméno „Mos“ (egyptsky „pravý syn“) s Mojžíšem a tvrdí, že monoteismus Mojžíše je přímým dědictvím Achnatonova náboženského převratu.

📖 Jan Assmann: kulturní paměť a náboženské trauma

Německý egyptolog Jan Assmann ve své knize Moses the Egyptian (1997) neobhajuje přímo Freudovu historickou tezi, ale analyzuje její kulturní význam. Tvrdí, že Mojžíšova figura představuje „negativní paměť“ – traumatický bod zlomu mezi egyptským polyteismem a židovským monoteismem. Assmann zkoumá, jak se Freudova teorie stala součástí evropské intelektuální tradice, která reflektuje vztah mezi náboženstvím, identitou a pamětí.

🧠 Yerushalmiho reflexe: Freudův Mojžíš jako zrcadlo identity

Yosef Hayim Yerushalmi v knize Freudův Mojžíš (Academia, 2015) rozebírá Freudovu teorii nejen jako historickou spekulaci, ale jako hluboký projev Freudova vztahu k vlastní židovské identitě. Freud podle něj projektoval své ambivalence vůči židovství do postavy Mojžíše – Egypťana, který se stal zakladatelem židovského náboženství.

✍️ Shrnutí pro čtenáře

Teorie o Mojžíšově egyptském původu není jednotná. Freud ji formuloval jako psychoanalytický výklad náboženského původu, Osman jako historickou identifikaci Mojžíše s Achnatonem, Assmann jako kulturní a paměťovou analýzu. Společným jmenovatelem je snaha pochopit monoteismus jako výsledek hlubokého civilizačního zlomu – a Mojžíše jako jeho ztělesnění.

Ještě jednou jsem se pro jistotu přesvědčil, že píši na Blogosvětě a ne na Israel Hayom („Izrael dnes“), abych se případně vyvaroval riziku ukamenování.

Zdroje:

- Yerushalmi, Y. H. – Freudův Mojžíš, Academia, 2015. Databáze knih

- Mystika-info – „Byl Mojžíš otcem Tutanchamona?“ Mystika.info

  • Sdílet: