Korupční skandál na Ukrajině
Křesťanský pohled
Ačkoli to může ledaskomu připadat na první pohled zvláštní, nejnovější korupční skandál na Ukrajině, který sahá do nejvyšších pater politiky, má svoji výraznou duchovní dimenzi.
Alespoň si to myslí sloupkař křesťanského zpravodajského serveru CNE News Oleksij Blyznikuk. Píše, že když se finanční prostředky určené na ochranu infrastruktury nebo podporu občanů dostanou do kapes jednotlivců, vede to k devalvaci lidské důstojnosti, erozi důvěry a demoralizaci národa. Korupce podkopává spravedlnost a ničí společnost. Pokud k ní dochází na nejvyšších úrovních vlády, podkopává také samotnou státnost, protože zásadním způsobem narušuje důvěru ve veřejné instituce. Avšak nejen to. Z křesťanského hlediska není korupce jen porušením zákona, ale také závažným hříchem. Zejména v době války je morálním zločinem proti obráncům Ukrajiny a všemu ukrajinskému lidu.
O. Blyzniuk připomíná Ježíšovo slovo z evangelia: „Neboť nic není skrytého, což by nemělo býti zjeveno; aniž jest co tajného, ješto by nemělo býti zvědíno (Lukáš 12. kapitola, Bible kralická)“. To je důležitý princip, který lze aplikovat i na mocné tohoto světa. Ti, kdo disponují autoritou, musí pochopit, že chodí před Boží tváří a mají před Bohem odpovědnost, ať se jim to líbí, nebo ne. Není náhoda, že Šalomoun, staroizraelský král a osobnost s nejvyšší politickou mocí své doby, učí: „Bázeň Hospodinova jest počátek umění, moudrostí a cvičením pohrdají blázni. (Kniha Přísloví, 1. kapitola, Bible kralická).“
Na současný skandál zareagovala Celoukrajinská rada církví a náboženských organizací. V prohlášení vyzývá Ukrajince: „Nedopusťme, aby nás korupce rozdělila nebo odvedla od našeho hlavního cíle - zachování našeho státu, jeho nezávislosti a dosažení vítězství nad nepřítelem.“ Požaduje potrestání viníků „bez ohledu na jejich funkce nebo dosavadní vazby“. Jde o to, aby byly zahojeny způsobené rány, obnovena důvěra a aby stát ukázal, že hájí pravdu a spravedlnost.
Tři aspekty
V další části svého textu zmiňuje O. Blyzniuk tři aspekty. (1) S odkazem na Ježíšova slova zapsaná ve 20. kapitole Matoušova evangelia vysvětluje, že vládnutí a vůdcovství má být realizováno na základě principu služby, nikoli vládnutí k osobnímu prospěchu. Korupce je pravým opakem uvedeného. Moc se stává prostředkem osobního obohacení a zdroje určené ke službě se mění v nástroj materiálního uspokojení sebe sama. Zmíněný Ježíšův výrok v překladu Bible kralické zní: „Ale Ježíš svolav je, řekl: Víte, že knížata národů panují nad nimi, a kteříž velicí jsou, moci užívají nad nimi. Ale ne tak bude mezi vámi. Nýbrž kdožkoli chtěl by mezi vámi býti velikým, budiž služebník váš. A kdož by koli mezi vámi chtěl býti přední, budiž váš služebník. Jako i Syn člověka nepřišel, aby jemu slouženo bylo, ale aby on sloužil, a aby dal život svůj mzdu na vykoupení za mnohé.“
(2) V kontextu války, kdy nejde jen o území, ale o lidské životy, - nabývá morální integrita a funkčnost systému mimořádného významu. Ztráta prostředků kvůli korupci znamená ztrátu příležitostí pomoci obráncům a občanům trpícím následky ostřelování, výpadky elektřiny nebo oslabené infrastruktury.
(3) Pro Církev a věřící je korupční kauza výzvou k sebezpytování. Otázka nestojí pouze tak, co dělá stát, ale jestli já jako občan a křesťan aktivně hledám pravdu, stojím za spravedlností a odmítám zavírat oči před zlem.
Autor soudí, že pro křesťanskou komunitu má korupční skandál několik praktických důsledků. Věřící se musí modlit a jednat ve prospěch spravedlnosti ve společnosti – podporovat iniciativy požadující transparentnost, účastnit se občanských procesů a vyjadřovat své morální přesvědčení. Církev může stát v čele formování kultury odpovědnosti, otevřenosti a služby – a připomínat všem, že víra a skutky musí jít ruku v ruce, jak učí apoštol Jakub v druhé kapitole své epištoly („víra bez skutků je mrtvá“). Uvedený korupční skandál je také příležitostí ke křesťanskému svědectví. Pakliže společnost čelí krizi státnosti, církev nemá jen kritizovat, ale nabízet alternativu. Duchovní rozměr korupčního skandálu tedy tkví v tom, na čem je založen křesťanský pohled na svět: že pravdivost, spravedlnost a služba druhým nejsou volitelnými ctnostmi, ale podstatnými odrazy Božího charakteru mezi lidmi. Přitom nelze spoléhat pouze na to, jaká rozhodnutí udělá vláda. Na obnovení důvěry musí pracovat sama společnost.
O. Blyzniuk uzavírá, že skandál je pro Církev i pro křesťany na Ukrajině dobrou příležitostí připomenout sobě i svému okolí, že každý člověk, bez ohledu na společenské postavení, má žít především před Bohem. To znamená čestně a zodpovědně, podle morálních zásad, i když nikdo z lidí bezprostředně nekontroluje, co právě děláme.
●
Volně podle webu CNE News, odkaz:
https://cne.news/article/4926-ukraine-s-corruption-scandal-has-a-strong-spiritual-component