Česká pošta ve 21. století, aneb "Česká pošta – opět o krok zpět"
Vnitro, pošta, politika, STAN, vláda,
Kam kráčíš, Česká pošto? Aneb slepý a hluchý zároveň, těžko najde správný směr..... a vlastně.... koho to dnes zajímá?
Od ČESKÉ POŠTY k poště
(anglicky: "k poshtě" a poslední přesmyčku "c" "v" přenechám čtenáři)
Od zveřejnění mých dvou článků k situaci na České poště uběhlo téměř 5 let. Tragikomičnost současné situace....: Oba články je možné dnes zveřejnit téměř bez jakýchkoli změn. Děkujeme, pane řediteli. V období dvojciferného nárůstu tržeb dopravních a přepravních společností, dvoj a místy i trojciferný nárůst oblasti e-commerce, udržet firmu, jejíž hlavním úkolem je doručení zásilek, peněz a dat, ve ztrátě, to se opravdu nepodaří žádnému, byť i průměrně schopnému manag(ž)erovi.
Ani za posledních 5 let se nic nezměnilo na faktu, že Marie Terezie (zakladatelka pošty) se musí v hrobě obracet. V ostatním odkazuji na 5 let staré články 15.3. a 3.4. 2018.
Nic se nezměnilo na skutečnosti, že e-shopy pravidelně odmítají zasílání Českou poštou s.p., že návštěva poboček je pro většinu utrpením a nutným zlem, že místo kvalitních služeb jsou neustále vnucovány losy a omalovánky..... potřeby zaměstnanců jsou ignorovány..... a takto je možné ve výčtu pokračovat.
Česká pošta s.p. se opět posunula dál. Pouze si spletla směr. Možná absence základních znalostí geometrie. Otočka o 180 stupňů není to samé, co otočka o 360 stupňů.
Absolutní absenci soudnosti managementu potvrzují tři, žel již částečně zrealizované záměry posledních měsíců:
Snížení počtu doručovatelů. Tento záměr je zbytečné komentovat. Přičemž ještě loni byla vyjádření managementu v kontradikci k tomuto záměru.
Outsourcing nákladní dopravy mezi jednotlivými depy. Vzdát se páteře snad nemůže nikdo bez předchozí ztráty vlastní soudnosti. Nechci zatěžovat detailními kalkulacemi, které potvrdí nesmyslnost uvedeného. Jaké byly skutečné důvody, je možné se pouze domnívat. Nicméně, i kdyby k tomu vedly jakékoli důvody, je jeden, který překryje všechny a měl tomuto kroku zabránit, a tím důvodem je otázka bezpečnosti zajištění přepravních kapacit. Veřejně komunikované ekonomické důvody jsou holým nesmyslem, což potvrzuje i okamžitý přesun řidičů k novému zaměstnavateli.
Plánovaný outsourcing paketboxů. Co k němu dodat ....? Subjekt, jehož základním posláním má být pronájem paketboxů, si je bude pronajímat od svých klientů.
Bonbonek na závěr: Rušení poboček. Místo, aby se nad jejím využitím pořádně zamyslelo a důsledně vyhodnotilo, se pod heslem: „nám je jedno, co se dělá, ale určíme, kdo to dělá“, v tichosti připravil transfer zajímavých nemovitostí. Pošta byla historicky komunitním centrem, tudíž na těch nejlepších místech.
A co na to ministr? Očividně předchozí ředitel odhalil skutečné špagáty moci lépe, než jiní jeho rezortní kolegové. A že byl odvolán kvůli jednomu setkání, a ne pro neschopnost....? Na to snad slovník českého jazyka nemá ani vlastní výraz. Tragikomičnost je násobně překonána. Ale odvoláním tato groteska nekončí. Začnu ale od začátku: Samotný průběh odvolání stojí za rekapitulaci. Pro oživení paměti. Setkání s nesvéprávným Redlem proběhlo počátkem roku 2021! Reakce ministra: Odvolám a pošlu audit. Co se z těchto dvou slibů naplnilo.? .... nic. Ředitelovalo se v klidu dále a připravovaly se kroky, nad kterými zůstává rozum stát. Další zdůvodnění statusu quo: „Nemůžeme vypisovat výběrové řízení do léta“. Umělé protahování výběru ke konci roku, způsob organizace výběrového řízení, kladené požadavky, fyzicky a legislativně nesplnitelné, skýtají materiál pro další článek. Nakonec výběrové řízení zrušeno. (Že by podobnost s Kubicem - viz níže, zcela náhodná?) Samozřejmě. S nikým, byť jen trošku soudným managerem by současné kroky nebyly realizovatelné. Dočasným řízením pověřen trio Štěpán – Knap - STAN. Sice formálně jen jeden z nich, nicméně realitou je trio. Když je dočasný ředitel tak vychvalován (viz. některá vyhlášení ministra), proč nebyl vybrán, vždyť se taky do výběrového řízení hlásil.
Součástí výběrového řízení na post GŘ České pošty s.p. bylo předložení „Konceptu rozvoje“. Implikace uvedeného znamená pouze dvě možné varianty:
a) Buď předložený koncept neměl žádnou váhu a současný plán faktické likvidace České pošty již byl dávno předem nastaven,
anebo za b): Platí bod a)
V současné době je Česká pošta i ve státem dotovaných službách cenově výrazně nad konkurencí a na základě současného vývoje očekávám brzké zavedení nové služby: „Doručte si zásilku sami“ Jsem zvědav na cenu uvedené služby.
Pro připomenutí 5 let staré články:
Česká pošta ve 21. století Lidové noviny 15.3.2018
Nebylo jednoduché najít neutrální nadpis, který by nikoho neurazil, eventuálně nezněl pejorativně. Nakonec jsem vybral neutrální slovní spojení, které jak doufám, jednak zní pejorativně a jednak doufám, že se hodně lidí bude cítit dotčeno. Marie Terezie (zakladatelka pošty) se musí v hrobě obracet. Od jejích dob se téměř nic nezměnilo. Nebo....? Ale ano. Z vážené a všemi respektované instituce se stala nutným a vnuceným zlem všech. Neznám nikoho, kdo by českou poštu nekritizoval, resp. kdo by byl s jejími službami spokojen, a to včetně vlastních zaměstnanců. Opět drobná korekce .... spokojený je vrcholový management. Škoda, že jejich odměna není určována mírou spokojenosti. Myslím, že by současný management měl vracet takovou sumu, že by ještě i jejich pravnuci byli zadluženi. Ale všichni víme, že nejlépe se hospodaří s cizími penězi. Naši politici jsou toho příkladem. Rádi podnikají, ale ne za vlastní. Eventuálně si vlastní podnikání přilepšují „cizími“ zdroji. Jak jinak lze vysvětlit poměr platu vrcholového managementu České pošty ke kvalitě služeb?
Bez přímé dotace není schopna vygenerovat zisk. Přitom má infrastrukturu, kterou závidí každý subjekt podnikající v retailu. Proč by se jinak do její sítě tlačili různí prodejci, loterijní společnosti a retailové bankovnictví a pojištění? Dnes si můžete na poště koupit cokoli, žel nedostanete to hlavní: rychlou a kvalitní službu, tomu hlavnímu důvodu, kvůli kterému ji Marie Terezie založila. Kdo a kdy z nás jde rád na poštu? Dokonce ani v případě, že čekáte balík – dárek od svých nejmilejších, nebo pro své nejmilejší. Prostory, pro které je „renovace“ cizím slovem, banánové Deja-vu fronty z let socializmu, frustrované zaměstnance .... Divíte se jim? Anebo jste někde na úřadě, nebo v bance zažili, že vám úředník nabídne, losy, spoření, ceniny, hračky, nálepky, pojištění, atd..... atd..... ? A to všechno musí zaměstnanec pošty zvládnout, a nechtějme vědět, za jaký plat.
V digitální době a za současného stavu technologie stojíme fronty. Doručení včas a do domu se pomalu přesouvá do sféry sci – fi. Cizinci např. ze Singapuru si návštěvu pošty můžou dát do svého plánu jako návštěvu historické atrakce. Nechme se překvapit novým ministrem. Jeden bývalý policista v křesle ministra se již o změnu pokusil. Jmenoval se Kubice a jeho „otevřené výběrové řízení“ bylo zrušeno velice rychle, jakmile se ukázalo, že kvalita všech ostatních uchazečů vysoko převyšuje kvalitu „jeho“ člověka.
Jak dál, Česká pošto? Lidové noviny 3.4.2018
Nedávné odvolání ředitele České pošty se ve světle jiných rezonujících témat, jako např. pokusy o odvolání p. Murína z čela GIBSu, trošku zapadla, přitom se jedná o jeden ze strategických subjektů s významnou politickou sílou. Přímý vliv na občana, a to bez ohledu na to, jestli vystupuje jako občan – fyz. osoba, nebo zástupce jiného subjektu je jedinečný. Žel, politici si tuto skutečnost prozatím neuvědomili a vnímají výhradně její ekonomický dopad, přičemž zlepšení kvality služeb by se mohlo okamžitě využít k získání politických preferencí. A že je co zlepšovat. Zaměření vrcholového managementu na politický lobbying a udržení vlastních pozic má svoje důsledky. Vyrostla konkurence, která již Českou poštu předběhla ve výkonech. Je to téměř neodpustitelná chyba. Česká pošta nedokáže nabídnout žádnou kvalitní službu. Začíná to socialistickou frontou u přepážky. Resp. začíná to frustrací od momentu zjištění nutnosti navštívit pobočku pošty. Zbytečná administrativa a nekoncepčně široký rozsah služeb a produktů nabízených na přepážkách většinou situaci ještě zhorší. U doručování není situace o nic lepší. Situace, kdy doručovatel místo snahy o doručení hodí info do schránky, je všeobecně známá, ale žel, vzhledem k pracovním podmínkám i pochopitelná. Nelze očekávat nasazení zaměstnance za současné ignorance pracovních podmínek vedením.
Snažil jsem se najít službu, která opravdu funguje. Žel nepodařilo se. Částečně možná datové schránky, ale tato služba nebyla původní ideou České pošty. A koneckonců do chvíle, kdy bude povinnost používat datovou schránku pro všechny subjekty (povinnost používání neplatí dokonce ani u subjektů s vlastnickým podílem státu a příspěvkových organizací obcí, např. SSHMP) nemůžeme mluvit o kvalitní univerzální službě.
E-shop České pošty je spíš ostudou. Jakýkoli soukromý subjekt by snad neměl ani odvahu, toto nazvat e-shopem. Portál „Centrální adresa“ je spíše nutným zlem, než přehledným pomocníkem.
Kdyby politikům a managementu opravdu šlo o kvalitu služeb a ekonomické výsledky, řešení by bylo. A variant řešení je více.
Česká pošta by měla projít důkladnou restrukturalizaci. A to jak v oblasti pobočkové sítě, tak v oblasti nabízených služeb. Pobočková síť je co do rozsahu jedinečná a je tragédií nenajít její smysluplné využití. Pošta by se měla zaměřit na základní funkci, tj. doručit zásilky (v jakékoli formě – peníze, informace, balíky, dopisy), a toto všechno pro uživatele komfortním způsobem. V digitální době stát fronty na podání zásilky, úhradu složenek apod. je neodpustitelné. Jediným momentem osobní interakce zaměstnance pošty je výdej zásilky, a i toto pouze, jedná-li se o listovní, nebo balíkovou zásilku.
Po dosažení tohoto cíle eventuálně paralelně je možné vybudovat kvalitní e-shop, kvalitní další retailové služby a samozřejmě finanční služby. Vždyť poštovní banky vždy patřily mezi nejvýznamnější bankovní instituce, a to již více než 110 let.
Když autor článku nabízel svoje služby České poště, byl odmítnut slovy: „Vybudoval jste tady konkurenci, která nás předčila, snad si nemyslíte, že s Vámi budeme spolupracovat“.